Normal_condoom_soa_seks

School & Veiligheid heeft de publicatie ‘Seks op school. Werken aan seksuele integriteit in het onderwijs’ gepresenteerd om scholen meer aandacht te laten schenken aan dit onderwerp. Door de recente getuigenissen van #MeToo blijkt dat het erg noodzakelijk is om het thema seks meer onder de aandacht te brengen. Dat laat ook het resultaat van het onderzoek ‘Seks onder je 25e’ zien. Dat meldt School & Veiligheid.

Welke uitdagingen er voor scholen zijn op het gebied van seksuele integriteit van leerlingen en medewerkers komt duidelijk naar voren in de publicatie over seks op school. Schoolleiders, beleidsmakers en leraren in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs zijn de doelgroep. Er is vooral respect en vertrouwen nodig om met de eigen seksualiteit en die van een ander om te kunnen gaan.

Scholen kunnen zich door middel van ‘Seks op school. Werken aan seksuele integriteit in het onderwijs’ zowel reactief opstellen voor wat betreft seksueel gedrag als proactief werken aan respect voor seksualiteit en seksuele diversiteit. Slechts af en toe een les is namelijk niet voldoende om een goed en veilig klimaat te creëren.

Het onderzoek Seks onder je 25e is uitgevoerd door Rutgers en Soa Aids Nederland. Uit die resultaten blijkt dat er sprake is van een daling van het aantal jongeren dat weleens seksuele dwang meemaakt. Desondanks heeft hier nog 11 procent van de meisjes en 2 procent van de jongens mee te maken. Daarnaast is er een stijging te zien van het aantal naaktfoto’s en filmpjes die jongeren van zichzelf versturen. Tot slot blijkt uit het onderzoek dat jongeren meer willen weten over seksuele- en genderidentiteit, online seksueel gedrag, het aangeven van wensen en grenzen en seksuele relaties.

Omdat ieder mens te maken heeft met seksuele gevoelens en gedachten, is het van belang dat schoolleiders met docenten, leerlingen en ouders in gesprek gaan. Er kan dan gesproken worden over wat leerlingen willen leren over seksualiteit, welke afspraken er worden gemaakt over de ruimte voor en de grenzen aan seksueel gedrag in de schoolcontext en hoe er op school met elkaar om wordt gegaan. Ook wat voor docenten goed voorbeeldgedrag is, moet bespreekbaar worden gemaakt.

Tegenwoordig spelen seksualisering, mythes over seks, seksueel getinte beelden en stereotiepe seksuele en gendernormen een grote rol. Toch leren jongeren lang niet altijd voldoende over hun seksuele rechten, hoe je respectvol met elkaar omgaat, wat gelijkwaardige relaties zijn en hoe je wensen en grenzen kunt aangeven. Als scholen zich meer gaan richten op seksuele vorming en werken aan een seksueel integer schoolklimaat, kan dat positieve gevolgen hebben voor het welzijn en de veiligheid van leerlingen en medewerkers. Op die manier wordt tevens bijgedragen aan een fijner werk- en leerklimaat. De publicatie van School & Veiligheid ondersteunt scholen die zich hierop willen richten.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids