Normal_speciaal_onderwijs

De verhouding tussen het speciaal en het regulier onderwijs verandert met de invoering van passend onderwijs en de Wet kwaliteit (Voortgezet) Speciaal Onderwijs (VSO). Scholen voor speciaal onderwijs werken steeds nauwer samen met reguliere scholen in samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Tegelijkertijd is ook een ontwikkeling zichtbaar waarbij SO en VSO duidelijker van elkaar worden onderscheiden. Voor de 'ontvlechting' van beide typen hebben het ministerie van Onderwijs, de PO Raad en de Vo Raad nu een plan van aanpak opgesteld. Dit meldt het Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.

De afstand tussen de verschillende scholen binnen het primair voortgezet onderwijs neemt steeds meer af. Dit komt mede door de verbetering van de onderwijskwaliteit in het (V)SO. Deze aansluiting kan ervoor zorgen dat de overgangen van leerlingen tussen deze vormen van onderwijs soepeler verlopen. Zo zijn er meer flexibele arrangementen mogelijk en kan er nog efficiënter gebruik worden gemaakt van bestaande voorzieningen.

Aan de andere kant worden SO en VSO ook duidelijker van elkaar onderscheiden. Het gaat daarbij vooral om zaken als een andere structuur of een ander gebouw. In de bestuursakkoorden voor het primair en voorgezet onderwijs 2014 is deze ontvlechting van het SO en VSO al aangekondigd. Afspraak is dat de OCW, PO Raad en de Vo Raad de ontvlechting verder uitwerken en oplossingen formuleren voor een aantal aandachtspunten. Zoals de positie van ernstig meervoudig beperkte kinderen, de huisvesting, benodigde vaklokalen binnen het VSO en de arbeidsvoorwaarden van onderwijspersoneel. Ook moet er meer aandacht zijn voor de overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs.

© Nationale Onderwijsgids