Normal_kindertelefoon

Ooit begonnen als klein ouderinitiatief in Amsterdam, inmiddels uitgegroeid tot een landelijke telefonische hulpdienst, chat en forum. De Kindertelefoon bestaat veertig jaar. Een goed moment om te kijken wat er in die periode allemaal veranderd is – en wat juist niet. 

Ooit begonnen als klein ouderinitiatief in Amsterdam, inmiddels uitgegroeid tot een landelijke telefonische hulpdienst, chat en forum. De Kindertelefoon bestaat veertig jaar. Een goed moment om te kijken wat er in die periode allemaal veranderd is – en wat juist niet.

Kinderen tussen 8 en 18 jaar oud kunnen anoniem en zonder medeweten van hun ouders bij de Kindertelefoon terecht. “Je wist nooit wat er ging komen als je de telefoon opnam”, vertelt oud-vrijwilliger Naomi Dessaur. De onderwerpen waren uiteenlopend: van seksualiteit tot schoolproblemen. Geen vraag was te vreemd. Dat was één van de eerste dingen die vrijwilligers meekregen tijdens trainingsdagen. Wat ze verder leerden: leeg te luisteren, geen oordeel te geven en vragen te stellen, zodat kinderen zelf met een oplossing kwamen voor hun probleem. Dat is vandaag nog precies hetzelfde, volgens vrijwilliger Marlien Jonkers.

Wat wel veranderd is: nu is er een chat en forum, waar jongeren elkáár advies geven. Ook wordt actiever doorverwezen naar hulpinstanties. Daarnaast gaan vrijwilligers anders om met prank calls, zegt directeur-bestuurder Roline de Wilde. “We weten nu meer over het kinderbrein. Voor de grap bellen hoort bij de ontwikkelfase van een kind.”

Lees het hele interview met Naomi, Marlien en Roline hier. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Bente Schreurs