Logo_literatour_poster_geel_150
Literatour is de nieuwe campagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Van 23 tot 29 maart bezoeken jonge, aansprekende schrijvers middelbare scholen om te proberen 788.000 jongeren van 15 tot en met 18 jaar aan het lezen te krijgen. Het leesplezier, zo meldt de CPNB, staat voorop. 
 
De schrijvers zullen tijdens de Literatour het gesprek aangaan met de leerlingen. Het doel is om hen te inspireren met leesplezier. De Literatour is de 'boekenweek voor jongeren', aldus het CPNB. Schrijvers als Gideon Samson, Mano Bouzamour, Lydia Rood, Daan Heerma Van Voss, Ernest van der Kwast en Daniëlle Bakhuis doen mee aan de tournee. Aan het eind van de week wordt de Dioraphte Literatour Prijs, voorheen Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs, bekendgemaakt en uitgereikt.
 
Het CPNB heeft de campagne in het leven geroepen omdat uit internationaal onderzoek blijkt dat het leesgedrag van jongeren tussen de 15 en 18 jaar onder druk staat. In Nederland beslaat deze groep 788.000 jongeren. Door middel van de Literatour hoopt het CPNB de geletterdheid van deze jongeren weer op te krikken door ze vaker aan het lezen te krijgen. Leesplezier staat dan ook voorop in de campagne. Daarnaast is het tweede doel van de Literatour om leerlingen binnen en buiten de school te helpen een boek te vinden dat bij hen past.
 
Jongeren kunnen in de periode van 23 maart tot en met 26 april op vertoon van hun CJP Cultuurkaart 5 euro korting krijgen als ze één van de 25 Literatour toptitels kopen. Daarnaast ontwikkelt het CPNB in samenwerking met Talent ( de lesmethode Nederlands van uitgeverij Malmberg) de Literatour Boekentipper. Hiermee kunnen leerlingen ontdekken welk boek het beste bij hen past. 
 
© Nationale Onderwijsgids