Normal_klas_leeg_stoelen_stoeltjes_op_tafel_sluiting_dicht_staking

In Barendrecht heeft de schoolleiding van basisschool De Wilgen gisteren meer dan honderd leerlingen naar huis gestuurd. Op de school voor kinderen met een psychische stoornis is sprake van conflicten met de leiding, waardoor zeventien leerkrachten momenteel thuiszitten. Ouders van de leerlingen zeggen zich zorgen te maken over het welzijn van hun kinderen en hebben geen vertrouwen meer in het bestuur van de speciale school. Dat meldt het AD.

Dat bestuur is in handen van ggz-instelling Yulius. Op De Wilgen is sinds enkele weken sprake van een escalerende situatie. Er zou onenigheid zijn tussen de locatiedirecteur en de teamcoördinator enerzijds en het bestuur. Met name over de inmenging van bovenaf zouden de partijen het niet eens zijn. Als gevolg van het conflict zitten de directeur en de teamcoördinator ziek thuis, waardoor de school een tijdelijke leiding heeft.

Zeventien leerkrachten en onderwijsassistenten zijn niet tevreden over de ontstane situatie en meldden zich onlangs ziek. Dezelfde onvrede heerst bij ouders. Door hen is onlangs een petitie tegen de schoolleiding gestart. Inmiddels is die al meer dan 85 keer getekend.

Door het tekort aan leerkrachten op de school moesten zeven klassen, met in totaal 105 leerlingen, gisteren noodgedwongen naar huis worden gestuurd. Ook de komende dagen kan een aantal klassen geen les krijgen. Sommige kinderen worden zelfs thuisgehouden door hun ouders, omdat ze  vrezen dat er vechtpartijen ontstaan tussen de kwetsbare kinderen.

Volgens een woordvoerder van Yulius wordt er alles aan gedaan om weer genoeg leerkrachten voor de klas te krijgen. Het naar huis sturen van een groot aantal leerlingen is slechts een tijdelijke maatregel.
Wat er precies aan de hand is op De Wilgen moet worden onderzocht door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Verwacht wordt dat er na de meivakantie meer over de situatie op de school bekend is, zodat er een oplossing gevonden kan worden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids