Normal_tablet__scherm__ziekenhuis__app__digitaal__informatie

Maatschappelijke zorg- en welzijnsinstelling Careyn en het ICT College van ROC Midden Nederland zijn een bijzondere samenwerking aangegaan. Voor een periode van drie maanden worden op een aantal locaties van Careyn negen ict-studenten ingezet om face-to-face zorgmedewerkers te helpen bij het digitaal vaardiger worden. Hiermee ontwikkelen de ict-studenten vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid. Dit meldt ROC Midden Nederland.

Bij Careyn zijn sommige zorgcollega’s onvoldoende ict-vaardig om softwareprogramma’s die nodig zijn voor het werk, (goed) te gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld plannings-, samenwerkings-, email- en leersystemen. Careyn wil deze collega’s stimuleren om hun ict-vaardigheden te verbeteren. Op een intekenlijst kunnen medewerkers zelf aangeven bij welk ict-probleem of middel (tablet, smartphone of PC) hulp nodig is. 
 
Bij ROCMN zijn projectlessen, waarin het opdoen van praktijkervaring in een reële situatie centraal staat (in tegenstelling tot theorie) een beproefde methode. De ict-studenten gaan medewerkers helpen bij het slimmer werken met software. Het ROC ervaart ook voordelen bij de samenwerking met Careyn. De studenten ontwikkelen vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid en doen werkervaring op. De leerdoelen staan in het teken van het verbeteren van mondelinge communicatie. De studenten zijn voorbereid op hun taak in een tweetal kick off bijeenkomsten. Hierin hebben zij de softwareprogramma’s die Careyn gebruikt aangeleerd en hebben ze een workshop communicatieve vaardigheden gevolgd. Zij hebben ook vooraf al een bezoek gebracht aan een van de Careyn locaties.
 
Het project van Careyn en ICT College Nieuwegein is onderdeel van een groter samenwerkings-verband. In de samenwerking ‘Digitale vaardigheden’ zijn een aantal mbo’s, ROC Midden Nederland en MBO Amersfoort (zorgopleidingen maar ook het ICT College), en zorginstellingen (Careyn en ’s Heerenloo) verenigd. De doelstelling is de digitale vaardigheid van (toekomstige) zorgmedewerkers te verbeteren. Dit gebeurt onder andere door het opzetten van een trainingsprogramma voor digitale vaardigheden, studenten inzetten om zorgpersoneel te trainen in die vaardigheden en op lange termijn de structurele borging van ict-vaardigheden in het curriculum van mbo en hbo zorgopleidingen te borgen. Concreet geven de partners feedback op de eindtermen en leveren ze lesmateriaal aan dat ze zelf gebruiken. Bij het trainen van het personeel is het ICT College ook betrokken. Het plan van structurele inbedding wordt nu ontwikkeld.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids