Hogeschool Leiden en GGZ Rivierduinen voeren gespreksmethodiek autisme in

Hogeschool Leiden en GGZ Rivierduinen gaan samenwerken om de zogenaamde ZEEF-methodiek te integreren in het dagelijks werken bij Beschermd Wonen. ZEEF staat voor zelfregulatie en executieve functies. De gespreksmethodiek is ontwikkeld door Hogeschool Leiden. De gespreksmethodiek is bedoeld voor mensen met autisme om meer grip op hun leven te krijgen. Dat meldt Kenniscentrum Phrenos. 

Voor mensen met autisme kan het ontwikkelen en benutten van executieve functies heel moeilijk zijn. Executieve functies zijn onder andere het reguleren van gedachten, gevoelens en gedrag. De meeste mensen met autisme hebben moeite met één of meerdere executieve functies. Sommige mensen kunnen geen planning maken, maar zijn bijvoorbeeld wel heel goed in het uitvoeren van opdrachten. Daarom is het heel belangrijk om goed in beeld te brengen waar kwaliteiten en valkuilen liggen. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk