Logo_samenwerking
Verslaving is een van de belangrijkste risicofactoren voor criminaliteit. Meer kennis over hoe verslaving een rol speelt bij delinquent gedrag en hoe de Verslavingsreclassering GGZ hierop inspeelt, levert een belangrijke bijdrage aan de vermindering van herhaling van strafbaar en ongewenst gedrag. De Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Saxion, de Hogeschool Utrecht en de Stichting Verslavingsreclassering GGZ (SVG) hebben de handen ineengeslagen om onderzoek en de aanpak van delinquent gedrag en verslaving naar een hoger niveau te tillen. Dit meldt Hogeschool Saxion.

Opdracht samenwerking

De hogescholen en de SVG gaan wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek doen. In samenwerking met het werkveld worden de onderzoeksvragen uit de praktijk geselecteerd. Het eerste thema waar ze mee aan de slag gaan is alcohol en huiselijk geweld. De drie hogescholen werken nu al samen op het terrein van de reclassering en verslavingszorg en gaan specifiek voor het thema ‘delinquent gedrag en verslaving’ hun krachten en kennis bundelen.
 
De samenwerking tussen de vier partijen richt zich op:
  • de relatie tussen delictgedrag en cliëntkenmerken/omgevingskenmerken;
  • het professioneel handelen;
  • de effecten van het handelen van professionals voor cliënten en zijn / haar omgeving;
  • de waarde voor de maatschappij.

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

De SVG zet zich in voor de re-integratie van mensen die met justitie in aanraking zijn gekomen en kampen met verslaving en/of psychiatrische problematiek. Vanuit een strafrechtelijk kader controleren en begeleiden de reclasseringswerkers van de SVG hen met zorg, gericht op herstel, zodat zij hun leven weer op orde krijgen en niet recidiveren.

Betrokken experts instellingen

Vanuit de drie hogescholen zijn onderstaande lectoren betrokken:
  • Dr. Eric Blaauw (penvoerder consortium), lectoraat Verslavingskunde en Forensische Zorg, Hanzehogeschool  Groningen
  • Dr. Vivienne de Vogel, lectoraat Werken in Justitieel Kader, Hogeschool Utrecht
  • Dr. ir. Attila Németh, lectoraat Waarde van Reclasseren, Hogeschool Saxion
Door: Nationale Onderwijsgids