Normal_windesheim__zwolle

Nederlandse hogescholen mochten vorige week ruim dertig procent meer eerstejaarsstudenten voor Associate degree (Ad) opleidingen verwelkomen dan in september 2016. De Ad is een nieuwe tweejarige praktijkgerichte hbo-opleiding op niveau 5 (tussen mbo-4 en een vierjarige hbo-opleiding in). Vooral veel mbo4-studenten kiezen voor een voltijd, deeltijd of duale Ad (een combinatie tussen leren en werken). Zij halen in twee jaar een volwaardig, door de NVAO geaccrediteerd hbo-diploma dat direct aansluit op de wensen van de arbeidsmarkt. Dat meldt Windesheim.

Bij Windesheim Flevoland in Almere zijn bijna 250 studenten gestart bij vijf Ad’s, in Den Bosch kozen meer dan 300 studenten voor een opleiding aan de nieuwe Avans Academie Associate degrees en de Ad ICT Servicemanagement van de Rotterdam Academy (Hogeschool Rotterdam) kent een groei van 147 procent. Stenden/NHL zag de studentenaantallen van de Ad Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs verdubbelen en bij de Christelijke Hogeschool Ede is bij de opleiding Ad Sociaal werk in de zorg ook sprake van een flinke groei.

Voor de zomervakantie nam de Tweede Kamer unaniem de Wet invoering Associate degree opleiding aan. Door van de Ad een zelfstandige opleiding te maken hoopt minister Bussemaker (Onderwijs) de opleiding aantrekkelijker te maken voor doorstromende mbo’ers. Nu is het aan hogescholen om van deze vorm van hbo-onderwijs een succes te maken. Daarom hebben meerdere onderwijsinstellingen zich verenigd in de AD7.

"Wij zijn als AD7 trots dat we de Ad een volwaardige plaats in het onderwijsbestel kunnen geven en vinden Ad onderwijs belangrijk omdat het studenten een kans geeft op hoger onderwijs die ze wellicht niet zouden kiezen als er alleen een keuze voor de bachelor was", zegt Jaap ten Have van hogeschool Windesheim Flevoland en de AD7. De Ad heeft volgens hem een eigen identiteit, anders dan een vierjarige hbo-bacheloropleiding. Klassen zijn kleiner en studenten krijgen meer begeleiding. In Rotterdam en Den Bosch is gekozen voor het oprichten van een aparte Ad academie om een duidelijk onderscheid te maken tussen de Ad en de bachelor. Bij de ontwikkeling van nieuwe Ad’s wordt nauw samengewerkt met roc’s, het lokale werkveld en werkgeversorganisatie VNO-NCW. "Hierdoor sluiten de opleidingen aan op de wensen van de arbeidsmarkt en vinden afgestudeerde Ad-studenten snel een baan. Na het behalen van een Ad-diploma hebben studenten ook nog de mogelijkheid om door te studeren voor een vierjarig bachelordiploma", aldus Ten Have.

De AD7 is een samenwerking tussen Avans Hogeschool, Hogeschool van Amsterdam, Saxion Hogeschool, Hogeschool Utrecht, Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Rotterdam, Stenden NHL, Hogeschool Zeeland, Hogeschool Zuyd en Hogeschool Windesheim. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids