Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft vandaag het advies ‘Anders kijken, anders leren, anders doen’ in ontvangst genomen. In het advies gaat de commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen van het Zorginstituut in op de gevolgen van de veranderde visie op gezondheid voor opleidingen en cursussen. Dit meldt Vereniging Hogescholen.
NOG
Advies over toekomst zorgopleidingen overhandigd aan minister Schippers
-Gebruik van technologie, permanent leren en kennis delen worden de pijlers van de toekomstige zorg. Mbo-, hbo- en universitaire opleidingen moeten daarop inspelen in hun onderwijsaanbod. De huidige zorgprofessionals worden geacht een goede samenhang na te streven tussen vakbekwaamheid, samenwerken vermogen en lerend vermogen. Burgers moeten tegenwoordig zelf meer verantwoordelijk nemen voor hun eigen zorg en die van de ander. De commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen heeft in haar advies acht hoofdlijnen geformuleerd.
De commissie benadrukt in de achtste hoofdlijn van haar advies het belang van de verbinding tussen onderzoek, onderwijs, praktijk en beleid. Zij stelt dat door die verbinding interactie ontstaat die nodig is om kennis en bekwaamheden te ontwikkelen voor het stimuleren en versnellen van vernieuwingen.
De Vereniging Hogescholen is blij met het uitgebrachte advies. Voorzitter Thom de Graaf reageert: “De hbo-sectoren zorg en welzijn hebben een reeks vernieuwingen ingezet, die in grote lijnen overeenkomen met de aanbevelingen van het advies. Het spoort ons bovendien aan tot verdere concrete acties.”
In 2015 had de Commissie Innovatie Zorgberoepen & Opleidingen een eerste advies gegeven: ‘Naar nieuwe zorg en zorgberoepen’. Daarin wordt gesproken over de effecten op de zorgberoepen als gevolg van de veranderingen in de zorgvraag tot 2030. Het huidige advies ‘Anders kijken, anders leren, anders doen’ borduurt daarop voort.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids