28 procent van de mbo-studenten heeft schulden

Meer dan een kwart van de mbo-studenten heeft te maken met schulden. En het feit is ook dat één op de drie studenten vergeet om de zorgtoeslag aan te vragen. Annette Groen (Nibud) pleit daarom onder andere voor minder complexe systemen, aldus Verbond Van Verzekeraars.

Groen werkt bij Nibud als wetenschappelijk medewerker. Nibud is een nationaal instituut dat informeert en adviseert over geldzaken. Groen is ook nog eens moeder van twee jongvolwassenen. “Mijn kinderen zijn net achttien geworden. Ik zag alles nu ineens door hun ogen en moest bijvoorbeeld keer op keer uitleggen dat je zorgtoeslag krijgt en zorgpremie zelf moet betalen. In de praktijk blijkt dat we het zoveel ingewikkelder maken dan nodig is. En bovendien zijn onze systemen vaak erg onoverzichtelijk. We hebben het veel te ingewikkeld gemaakt.” 

Financieel zelfstandig worden

Wanneer je in Nederland achttien jaar wordt, betekent het dat je financieel zelfstandig bent. Een zorgverzekering afsluiten is daar onderdeel van. Groen ziet vaak dat het aanvragen en regelen van dit soort zaken behoorlijk mis kan gaan. “Bijna de helft van alle jongeren (tot 24 jaar) heeft moeite met rondkomen. En in de afgelopen vijf jaar is het aantal jongeren met schulden met maar liefst zeventig procent toegenomen.” In het mbo-onderzoek van Groen is te zien dat vooral mbo-studenten van niveau 1 en 2 moeite hebben met het regelen van de financiële zaken. 

Financiële educatie

Het is belangrijk om meer aandacht te richten op financiële educatie, volgens Groen. Nibud wil al tijden verandering brengen aan drie belangrijke factoren: structurele educatie, minder complexe systemen en bevordering van de financiële redzaamheid. Vooral de structurele educatie is cruciaal om ervoor te zorgen dat jongeren zichzelf financieel kunnen redden op hun 18e. Nibud heeft financiële leerdoelen voor verschillende leeftijdscategorieën ontwikkeld. 6 tot en met 8 jaar, 9 tot en met 11, 12 tot en met 14 en 15 tot en met 17 jaar. De leerdoelen zijn gratis voor docenten die financiële educatie belangrijk vinden. De docenten gebruiken deze leerdoelen om de leerlingen meer te leren over financiën.

Belangrijk om over geld te praten

Financiële educatie is volgens Groen een belangrijk onderdeel in het bijbrengen van financiële kennis onder jongeren. Het is ook iets waarin iedereen zijn steentje kan bijdragen, dus niet alleen docenten, maar ook ouders, geeft Groen aan. Financiële educatie moet volgens Groen een groot geheel worden zodat iedereen daadwerkelijk zijn steentje kan bijdragen. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat financiële educatie enorm helpt, volgens Groen. Zij sluit af door te zeggen dat we in gesprek moeten blijven over geld. Door het over geld te blijven hebben en vooral de omgang met geld krijgen jongeren meer bewustzijn over geld. En zo komen er ook minder studenten in de schulden, aldus Groen.

Door: Nationale Onderwijsgids/Parris Fokkema