Studenten volgen liever volledig fysiek onderwijs dan volledig online onderwijs

Met online scholing hebben instellingen in het hoger onderwijs hun deuren tijdens de lockdown virtueel open kunnen houden. Een meerderheid van de ruim 8.000 ondervraagde consumenten ziet de voordelen van online scholing vanwege flexibiliteit en gemak. Toch verkiest bijna driekwart volledig fysiek onderwijs boven volledig online onderwijs. Dit meldt ING.

Ook voor hoger-onderwijsinstellingen zelf blijkt digitalisering niet alleen voordelen te hebben. Er zijn tal van digitale risico’s, zoals een verminderde betrokkenheid van studenten, hoogoplopende ict-kosten en privacy- en cyberveiligheidsrisico’s. Ook leveren digitale onderwijstoepassingen niet direct grote kostenbesparingen op. Daar staat een grotere toegankelijkheid en mogelijk hogere kwaliteit van onderwijs tegenover. Zo kan een hybride onderwijsvorm, waarbij fysiek en digitaal elkaar aanvullen, meer onderwijs op maat en meer gemak en flexibiliteit voor studenten opleveren. De toepassing van online studiemateriaal komt als meest veelbelovend uit de bus. Dit blijkt uit een onderzoek van het ING Economisch Bureau naar de meest aantrekkelijke digitaliseringsvormen voor hoger-onderwijsinstellingen.
 
“Tijdens de coronacrisis hebben we gezien hoe belangrijk digitaal onderwijs is, maar ook waar het nog aan schort. Om digitaal ondersteund onderwijs volledig tot zijn recht te laten komen moet elke hogeschool en universiteit er dan ook serieus werk van maken om de mogelijkheden ten volle te benutten. Dat is niet alleen in hun eigen belang, maar vooral ook in het belang van de student. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om online vakken bij verschillende universiteiten te kunnen volgen of om deels online te kunnen studeren als je al werkt”, aldus Jan Willem Spijkman, ING sectorbanker onderwijs.
 

Digitaal geen volwaardig substituut voor klassikaal

De ondervraagde consumenten zien in meerderheid de voordelen van online scholing vanwege meer flexibiliteit en gemak. Toch geeft zowel voorafgaand als tijdens de lockdown bijna driekwart (73 procent) de voorkeur aan face-to-face oftewel fysiek onderwijs boven online onderwijs. Studeren is dan ook in belangrijke mate een sociale aangelegenheid. Samenwerken en feedback krijgen en geven is van groot belang voor het studieresultaat. Digitaal onderwijs is mede daarom geen volwaardig substituut voor fysiek onderwijs.
 
Door: Nationale Onderwijsgids