Normal_huiswerk__begeleiding__uitleg__studenten__vo__mbo__hbo__docent

Het regent klachten binnen het middelbaar beroepsonderwijs. De Amsterdamse Kinderombudsman Anne Martien van der Does heeft deze klachten opgetekend en zij constateert zes grote problemen binnen het mbo. Dit meldt Het Parool.

Met name studenten, maar ook docenten zijn niet tevreden met de huidige gang van zaken. Ten eerste vinden de studenten dat zij te zelfredzaam moeten zijn en te veel zelf verantwoordelijkheid moeten nemen als jonge scholieren. Daarnaast voelen leerlingen zich niet goed begeleid of gesteund op school of tijdens de stage. De ver­houdingen tussen stagebedrijf, school en leerling zijn vaak niet duidelijk. En het vinden van een stage blijft heel lastig, vooral voor jongeren van niet-westerse afkomst. 
 
Ook is de klachtenregeling van de mbo-instellingen te complex en voor de gemiddelde leerling niet te begrijpen. Dit was zelfs voor Van der Does lastig, terwijl zij een achtergrond als rechter heeft. Zij twijfelt of de klachtenregeling voldoet aan het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind . Hierin staat onder andere beschreven dat kinderen moeten kunnen meepraten over beslissingen over henzelf. Zij heeft daarom het Centre for Children's Rights van de Universiteit van Amsterdam (UvA) gevraagd de regelgeving te onderzoeken.
 
Volgens Van der Does moet er een volledige mentaliteitsverandering komen, willen er zaken verbeterd worden. Zij vindt dat de communicatie naar leerlingen toe veel beter moet verlopen. 
 
Op 30 november aanstaande organiseert de Kinderombudsman in samenwerking met de gemeente en mbo-instellingen een conferentie 'De Stem van de Mbo-student'. Van der Does hoopt dat mbo-studenten daar zelf ook met oplossingen komen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids