Normal_shopping-565360_640

Studenten van ROC Nijmegen leren kritisch kijken naar een winkelconcept door als 'mystery shoppers' modewinkels binnen te gaan. Zo worden de regionale modewinkels in de crisistijd scherp gehouden en de studenten krijgen inzicht in wat ondernemen in de praktijk betekent. Een 'mystery shopper' is iemand die een aankoop in bijvoorbeeld een kledingwinkel doet en dan een beoordeling geeft. Dat meldt de Gelderlander.

Acht ROC scholen doen mee aan het nieuwe project Mystery shopping voor mbo-scholen. Het gaat dan vooral om de samenwerking tussen de regionale opleidingscentra met mode-opleidingen, en bedrijven, vooral kledingwinkels, intensiever te maken. Dit is ook de insteek van gesprekken die brancheorganisatie INretail nu voert met scholen en het bedrijfsleven. “Door beter samen te werken willen we opleidingen aantrekkelijker maken en zo goed laten aansluiten op de modebranche. De retailmarkt is toch een sector waar de inkomsten teruglopen. Kijk naar de problemen bij V&D. Door meer samen te werken willen we goed kwalificeerde studenten afleveren”, aldus Dorien Krassenberg, beleidsadviseur onderwijs bij INretail. 

© Nationale Onderwijsgids