Normal_mirjam-sterk

Ambassadeur Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk wil dat de uitzendbranche betrokken wordt bij het onderwijs. Nu worden jongeren nog te weinig voorbereid op een loopbaan na hun opleiding. Door die taak uit te besteden aan de uitzendorganisaties hoopt Sterk dat jongeren een betere aansluiting op de arbeidsmarkt vinden. Dat meldt Nu.nl.

Op school is er nog te weinig aandacht voor de periode die komt na het afstuderen, vindt Sterk. Docenten richten zich op het uitwisselen van informatie, op de studievoortgang en prestaties. Het ontwikkelen van loopbaanvaardigheden komt veel minder aan bod. De ambassadeur wil nu uitzendorganisaties inschakelen om jongeren beter voor te bereiden op het werkende leven.

Sterk denkt daarbij aan onder mee het leven van lessen in loopbaanoriëntatie, sollicitatietrainingen, begeleiding in studiekeuze en advies bij het opstellen van een CV. Vooral het maken van de juiste studiekeuze is volgens de ambassadeur erg belangrijk. Veel leerlingen en studenten vallen uit doordat de studie niet blijkt wat ze ervan hadden verwacht. Op het mbo valt zelfs jaarlijks de helft van het aantal scholieren in het eerste jaar uit door een verkeerde studiekeuze.

© Nationale Onderwijsgids