Normal_5079
Maar liefst 244 ondernemers werden woensdagochtend getrakteerd op het traditionele Ondernemersontbijt bij Inholland Rotterdam. Het was de 40e keer dat dit ontbijt werd georganiseerd, met burgemeester Ahmed Aboutaleb als gastheer, die ter plekke de Ketelbinkieprijs uitreikte aan de meest originele Rotterdamse ondernemer.

De opkomst voor Ondernemersontbijt is ongekend groot; om half negen 's ochtends zijn 244 ondernemers uit verschillende branches aangeschoven aan de uitnodigende gedekte tafels. Om de relatie tussen ondernemers en de gemeente Rotterdam vitaal te houden wordt jaarlijks dit podium geboden voor een informeel samenzijn.

Voor Inholland is het ontbijt een goede gelegenheid om het belang van een intensieve samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en gemeente te onderstrepen.

'Onderwijskosten zien als investering'
Tijdens het eerste gedeelte van het Ondernemersontbijt houdt presentator/ondernemer Peter Schuiten een aantal korte interviews. Burgemeester Aboutaleb stelt in een krachtig betoog dat hij het storend vindt als onderwijskosten een maatschappelijke kostenpost worden genoemd.

"Onderwijskosten moeten gezien worden als investering met een zichtbaar rendement. Daarom is het van groot belang onderwijs te steunen en aan te moedigen." Hij moedigt het nieuwe College van Bestuur van Inholland aan om als hogeschool een kwalitatief hoogwaardig aanbod te creëren dat goed aansluit bij de belevingswereld van studenten. "Het wordt tijd dat bestuurders zich bezig gaan houden met de inhoud van onderwijs."

Ketelbinkieprijs voor LokalHeroz
Nadat Nouroula Erdem als voorzitter van PRIO (Platform Rotterdamse Interculturele Ondernemersverenigingen) het belang van deelname aan het ontbijt heeft benadrukt, wordt de Ketelbinkieprijs uitgereikt aan LokalHeroz, een all-inclusive-store voor mannen. De Ketelbinkieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een Rotterdamse ondernemer of organisatie die zich het afgelopen jaar op originele en/of innovatieve wijze heeft geprofileerd.

Burgemeester Aboutaleb roemt ook de andere finalisten, facilitair bedrijf Schone Zaak en creatief televisie- en reclamebureau CCCP, om hun innovatieve werkwijze. Na afloop van het officiële gedeelte blijven de tafels van het Ondernemersontbijt bij Inholland nog lang gevuld. Gezien de opkomst die vele malen groter is dan voorgaande edities, lijkt het een teken dat ondernemers, onderwijs en gemeente er van overtuigd zijn dat ze elkaar niet alleen nodig hebben, maar elkaar ook veel kunnen bieden.