Studente Marieke van Doesburg van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is een van de winnaars van de Pepsi Refresh our Trucks ontwerpwedstrijd.

Het design van de 2e-jaarsstudente Communication & Multimedia Design (CMD) is als 75 m2 grote print te zien op de zijkant van een enorme Pepsi truck.

Het ontwerp van Marieke (23) werd geselecteerd uit ruim 1200 inzendingen. Een publieksjury selecteerde 4 ontwerpen, waarna een vakjury nog eens 2 ontwerpen uitkoos. Inmiddels zijn 6 trucks voorzien van de winnende ontwerpen. Zij rijden door heel Nederland.

'In mijn opleiding Communication & Multimedia Design heb ik geleerd om me eerst goed in de merkwaarden te verdiepen, voordat ik iets ga ontwerpen, vertelt Marieke. 'Het ontwerp moest stoer, rebels, jong, eigenzinnig, optimistisch en bovendien modern, origineel en kunstzinnig zijn. De slogan van Pepsi is Refresh your world. Mijn idee was dan ook dat de truck, al rijdend door Nederland, de wereld gaat refreshen. De fles ligt op zijn zijkant en de cola spuit als het ware over de weg.'

Juryvoorzitter Jeroen Hubert, marketingmanager van Pepsi, was niet alleen door het grote aantal inzendingen verrast, maar ook door de hoge kwaliteit. 'Het is blijkbaar toch wel heel aantrekkelijk om met je ontwerp op 75m2 een jaar lang in heel Nederland zichtbaar te zijn. En dan ook nog eens met je naam gesigneerd op de achterzijde van de truck. Relatief veel studenten van grafische opleidingen hebben meegedaan, maar ook veel mensen die ontwerpen als hobby hebben.'

Marieke krijgt niet alleen het ontwerp op de truck, maar ook een pallet met 1440 blikjes Pepsi cola. Deze wordt 15 november 2010 op de HAN Campus in Arnhem afgeleverd door haar 'eigen' vrachtwagen. Ze is bovendien uitgenodigd een dagje te komen kijken in de designstudio's van Pepsi.