Normal_leraar__docent__juf__onderwijzer__vraag__aardrijkskunde

Het is de pabo-opleidingen nog onvoldoende gelukt om een inhaalslag te maken bij de derde- en vierdejaarsstudenten die nog niet het vernieuwde curriculum hebben doorlopen. Dat blijkt uit een procesevaluatie dat Minister Bussemaker van Onderwijs heeft laten uitvoeren om de voortgang van het project Wetenschap en Technologie op de pabo in kaart te brengen. De onderzoekers concluderen verder dat de pabo´s het grootste deel van de activiteiten volgens plan heeft uitgevoerd en dat een aantal pabo's zelfs meer heeft gedaan dan gepland.

De pabo's blijken enthousiast te zijn over het project, in het bijzonder voor de omslag naar meer onderzoekend en ontwerpend leren. De pabo's blijken bovendien in meer en mindere mate de verbinding gelegd te hebben met andere vakgebieden, in het bijzonder met cultuureducatie. Het gehele rapport is hier te downloaden.

Bussemaker gaat met de landelijke projectleiding bespreken hoe zij derde/ en vierdejaarsstudenten die nog niet het vernieuwde curriculum hebben doorlopen, alsnog kunnen bereiken. Dit bijvoorbeeld door hen direct en/of via de werkgever op een later tijdstip gericht te informeren over het nascholingsaanbod op dit terrein.

Het effect van alle uitgevoerde activiteiten zal nog in een aparte eindevaluatie in kaart worden gebracht als alle pabo's hun projecten hebben afgerond. Deze evaluatie wordt begin volgend jaar uitgevoerd. Na de zomer zullen Bussemaker en staatssecretaris Dekker een brief naar de Tweede Kamer sturen over hun vervolginzet voor het cultuuronderwijs en gaan dan ook in op de rol van de pabo. Later dit jaar ontvangt de Tweede Kamer ook de voortgangsrapportage Lerarenagenda. Hierin gaat Bussemaker nader reflecteren op het project Wetenschap en Technologie op de pabo en de uitkomsten van de procesevaluatie in samenhang met andere ontwikkelingen bij de pabo. 

© Nationale Onderwijsgids