Normal_studenten__collegezaal__luisteren__hbo__uni

Internationale studenten die na hun afstuderen in Nederland blijven werken, zijn een gouden kans voor Nederland. Door de ervaring die ze meenemen, de kennis over Nederland die ze opdoen en hun netwerken zijn ze een groot kapitaal voor onze arbeidsmarkt en maatschappij. Dat stelt onderzoeksbureau Blaauwberg in het rapport 'Welkom, aan het werk!', dat geschreven is in opdracht van EP-Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Dat meldt EP-Nuffic.

Aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen studeren ruim 70.000 internationale studenten. Van alle internationale studenten die in 2009 afstudeerden, woont 38 procent na 5 jaar nog in Nederland. Ze werken even vaak en verdienen evenveel als hun Nederlandse leeftijdsgenoten. Volgens een berekening van het Centraal Planbureau, en de nieuwste instroomcijfers, leveren deze studenten die na hun studie in Nederland blijven jaarlijks zo'n 950 miljoen euro op voor onze schatkist.

Het rapport geeft een tussenstand van het 'Make it in the Netherlands!'-programma. Met dat programma werken overheid, bedrijfsleven en hoger onderwijs samen om internationaal talent te verbinden aan Nederland. Bijvoorbeeld door de overgang van studeren naar werken te vergemakkelijken. "Internationaal talent is niet alleen van levensbelang voor de Nederlandse kenniseconomie", stelt Freddy Weima, algemeen directeur van EP-Nuffic. "We zien al jaren dat buitenlandse studenten een enorm goed effect hebben op de onderwijskwaliteit in Nederland. Als ze hier blijven om te werken, zal dat effect zich nog verder verspreiden. En als ze na hun studie toch vertrekken, zijn het ware ambassadeurs voor ons land."

Het rapport benadrukt dat er al flink wat goede stappen zijn gezet om buitenlandse studenten te binden aan Nederland. Op het gebied van taal, sociale aansluiting en regelgeving zijn er al tal van initiatieven die de 'blijfkans' vergroten. Toch is er meer inspanning nodig om Nederland echt mee te laten doen in de mondiale kenniseconomie, wordt in het rapport gesteld. Gemeenten, bedrijfsleven en hogeronderwijsinstellingen moeten de dwarsverbanden beter benutten. Het rapport bevat daar een groot aantal concrete aanbevelingen voor.

© Nationale Onderwijsgids