Normal_les_klas_leerlingen_juffrouw_docent

Lerarenopleidingen zouden er goed aan doen om een selectieprocedure te hanteren, waarbij wordt getest op meerdere variabelen. Dit blijkt uit een internationale literatuurreview. Hiermee moet de kwaliteit van de instromende studenten verbeterd worden. Het onderzoek is uitgevoerd op verzoek van het Ministerie van Onderwijs in het kader van de Lerarenagenda 2013-2020. Dat meldt Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Selectie voor lerarenopleidingen is het effectiefst met mix van selectievariabelen. Deze selectieprocedure blijkt uit de review de meest valide en betrouwbare vorm. In de procedure kunnen toekomstige studenten worden bevraagd en getest op hun kennis, motivatie, professionele houding en beroepsgerelateerde vaardigheden. Deze vier variabelen samen, zouden de voorspellende waarde van de selectie van aankomende studenten aan de lerarenopleidingen vergroten.

NRO gaat een vervolgonderzoek uitzetten. Het onderwerp van het onderzoek zijn de lerarenopleidingen die het ministerie van Onderwijs eerder selecteerde als voorlopers in het kader van de Lerarenagenda voor het onderwerp 'Verhogen kwaliteit instroom'.

© Nationale Onderwijsgids