Hoger onderwijs, onderwijskwaliteit, prestatieafspraken

AMSTERDAM - De huidige focus op kwantiteit in de discussie over de kwaliteit van het onderwijs is te ver doorgeschoten. Dat stelt hoger onderwijsadviseur en WHW-jurist Peter Kwikkers op ScienceGuide.

"Een remedie om docenten, wetenschappers en studenten te bevrijden, is om eenzijdig de prestatieafspraken op te zeggen", aldus Kwikkers, die eerder al aantoonde dat het geëxperimenteer met de prestatiebekostiging in strijd is met zowel de WHW als met de Grondwet.

Kwikkers hekelt ook de nieuwste proef van minister Jet Bussemaker (PvdA) van Onderwijs, waarin studenten ook na het eerste jaar een bindend studieadvies kunnen krijgen. Ook deze maatregel is volgens de jurist in strijd met de wet.

Met de prestatieafspraken gaan flinke geldsommen gemoeid, die onderwijsinstellingen enkel krijgen als zij met de wens van de regering meegaan. Eigen beleid voeren door instellingen is daarom veelal ongewenst, omdat ze daardoor veel geld mislopen. Van vrijblijvendheid van deelname aan dergelijke experimenten is dan ook nauwelijks sprake.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem