Normal_11319

AMSTERDAM - Maandag 14 mei 2012 opent het Landelijke Aktie Komitee Scholieren (LAKS) de jaarlijkse eindexamenklachtenlijn. Dit jaar kunnen eindexamenkandidaten voor de 25e keer bij de scholierenorganisatie terecht met al hun vragen en klachten over de organisatie, de inhoud en het niveau van de examens. In 2011 kwamen er bijna 140.000 klachten binnen van ruim 200.000 eindexamenkandidaten.

Klachten die bij het LAKS binnenkomen, worden besproken met het College voor Examens of met de Inspectie van het Onderwijs. Zo werden vorig jaar verschillende fouten uit de examens gehaald nadat kandidaten hierover belden met het LAKS. Na afloop van de examens wordt bovendien per vak bekeken, onder andere op basis van de klachten, of de norm aangepast moet worden.

Behalve over inhoudelijke klachten kunnen scholieren bellen over de slechte organisatie rondom de eindexamens. Denk bijvoorbeeld aan drumlessen boven de examenzaal of aan tafels die te klein zijn voor de eindexamenkandidaten. Als daarover een klacht binnenkomt, neemt het LAKS direct contact op met de school.

Klachten doorgeven
Ook tijdens de komende eindexamenperiode kunnen de eindexamenkandidaten klachten doorgeven via www.examenklacht.nl en op examendagen (12.00-19.00 uur) bellen naar 020 524 40 66. Een team van ruim tien scholieren behandelt elke examendag de telefonische en digitale klachten.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Bron: Examenklacht.nl