Normal_11346

Aanstaande maandag beginnen tienduizenden leerlingen in het voortgezet onderwijs aan hun eindexamen. Velen van hen zullen ooit een bezoek hebben gebracht aan de website scholieren.com, één van de grootste onderwijswebsites van Nederland.

Ook voor scholieren.com begint een drukke periode, waarin onder andere chattende docenten de scholieren zullen bijstaan en zeven bloggende eindexamenkandidaten hun ervaringen zullen delen.

Scholieren en experts
Veel scholieren bezoeken scholieren.com voor de rijke database gevuld met duizenden boekverslagen en werkstukken, die veelal ook door de leerlingen zelf worden aangeleverd.

"Daarnaast lever onze boekverslagenredacteur en docent Nederlands/adjunct-directeur Cees van der Pol maandelijks een aantal 'expertverslagen' aan van hoog niveau. En enkele andere boekverslagenredacteuren, waaronder een student Nederlands, doen hetzelfde", zegt Kim Einder, eindredacteur van scholieren.com. Volgens Einder kan de database vergeleken worden met de uittrekselboekjes van vroeger, die vooral dienden als naslagwerk en geheugensteuntje.

"Ook als je maanden na het lezen van je eerste boek van de boekenlijst pas je mondeling hebt, komt een uittreksel goed van pas om je geheugen weer op te frissen: waar gingen die eerstgelezen boeken ook alweer over?"

Einder denkt niet dat er veel scholieren zijn die hun eigen naam onder een werkstuk uit de database van Scholieren.com zetten en als eigen werk inleveren.

"Met een plagiaatdetector als Euphorus kunnen docenten nagaan of een werkstuk uniek is. En als een scholier ineens schrijft in een bepaalde stijl of op een niveau dat wel érg afwijkt van zijn reguliere opdrachten, dan valt hij natuurlijk ook door de mand", aldus Einder.

Examenbloggers
De database mag dan al vanaf het begin in 1998 - een html-pagina gemaakt door de toen zeventienjarige eigenaar Jon Geerars - een belangrijk bestanddeel vormen van scholieren.com, inmiddels biedt de website tal van diensten en faciliteiten. Tijdens de aankomende examenperiode wordt het aanbod nog eens extra uitgebreid.

Einder verwacht dat juits in de examenperiode scholieren behoefte zullen voelen om ervaringen uit te wisselen. Vond iedereen het examen Duits zo moeilijk? Hoe gaan andere examenkandidaten om met stress?

Om op die behoefte in te spelen heeft scholieren.com zeven examenbloggers die regelmatig verslag zullen doen van hun ervaringen.

"Ik ben er niet bang voor dat het ten koste zal gaan van mijn examens. Schrijven is een leuke hobby en ik kan goed inschatten wanneer ik er tijd voor heb en wanneer niet", zegt Tjeerd, één van de zeven bloggers. Hij meldde zich twee jaar geleden aan op scholieren.com door met zijn muis op het 'meewerken'- knopje te klikken.

Tjeerd verwacht dat het de komende examenperiode nagelbijten wordt, maar is ook realistisch. "Je kunt niet meer doen dan je goed voorbereiden, en dat doe ik, en beter dan mijn best kan ik niet doen", aldus Tjeerd, die na zijn examens een jaar naar het buitenland wil, te beginnen in Frankrijk. En daarna? "Ik weet nog niet wat ik wil, de keuze is zo overweldigend groot!"

Chattende docenten
Scholieren.com gaat bezoekers van de website tijdens de examenperiode ook de mogelijkheid bieden om met docenten te chatten. Die moeten vaak binnen een paar zinnen lesstof kunnen uitleggen, waar ze normaliter een heel uur de tijd voor hebben.

Volgens Kim Einder komt dat wel goed: "Met sommige chatdocenten hebben we zelf goed contact en werken we ook op andere gebieden mee samen, daarvan weten we dus al dat het goede docenten zijn. En veel docenten die vorig jaar een chat leidden, deden dat toen zó goed, dat we ze dit jaar weer gevraagd hebben".

Naast de examenbloggers en chattende docenten biedt scholieren.com ook nog examentips en een forum waar examenkandidaten hun ervaringen kunnen uitwisselen of even stoom kunnen afblazen. "In de examentijd hebben we dus zowel een nuttige, als een sociale/'leuke' functie", aldus Einder.

Scholieren.com probeert ook buiten de examenperiode om goed contact te houden met het schoolleven. Zo vormen de zeven examenbloggers onderdeel van een team van twaalf scholierenbloggers dat regelmatig columns, interviews en reportages schrijft 'vanuit het klaslokaal'.

Daarnaast worden social media als Facebook en Twitter ingezet om het contact met scholieren zo direct mogelijk te houden. Zelf zit het team van zeven full- en parttimers niet meer op de middelbare school namelijk.

Dat het concept werkt, wijzen de bezoekersaantallen wel uit. In november 2009 trok de site meer dan twee miljoen unieke bezoekers. En een jaar later werd scholieren.com zelfs gekroond tot beste website in de categorie onderwijs.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink