Normal_326

Hilversum - Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) ontving vandaag haar 92.083e klacht over de eindexamens van dit jaar. Daarmee wordt het recordaantal klachten uit 2007 verbroken. Eindexamenkandidaten kunnen bij het LAKS terecht met al hun vragen en klachten over de eindexamens. Abe Stegenga, coördinator eindexamenklachtenlijn: "Het is goed dat zoveel leerlingen ons weten te vinden. Hoe meer kandidaten hun problemen bij ons neerleggen, hoe beter we kunnen inschatten waar het echt mis gaat."

Het LAKS denkt niet dat het hoge klachtenaantal direct verband houdt met slechtere examens of organisatie. De afgelopen jaren is het LAKS flink gegroeid in ledenaantal en is de naamsbekendheid van de organisatie onder scholieren gegroeid. De klachtenlijn is dit jaar bovendien veelvuldig in het nieuws geweest. Stegenga: "Examenkandidaten associëren het LAKS blijkbaar goed met de eindexamens, en weten ons daardoor snel te vinden."

Dit jaar werkte de scholierenorganisatie voor het eerst met een nieuw systeem en website. De nieuwe website is een stuk aantrekkelijker voor examenkandidaten. Zij kunnen er terecht voor roosters, antwoordmodellen en dagverslagen. Daarnaast kunnen scholieren het online klachtenformulier invullen en zo een klacht indienen. Ondanks wat kleine kinderziektes, is er dit jaar een beduidend hoger aantal klachten via de website ingediend. Vanuit het vmbo ontving het LAKS dit jaar meer klachten dan gebruikelijk.

Het LAKS zal na afloop van de examens een analyse van de binnengekomen klachten opstellen. Daarin wordt ook gekeken naar het aantal examenkandidaten per vak en de klachtenaantallen van eerdere jaren. Met het CvE wordt dan besproken of er voor bepaalde vakken een normverhoging nodig is. Stegenga: "Het hoge klachtenaantal is echter geen reden tot juichen. We zijn verheugd dat scholieren het LAKS weten te vinden, maar we hopen dat er in de toekomst steeds minder mis gaat tijdens de examens. De champagne gaat bij ons dus niet open."

Bron: LAKS