Examens

Naast duizenden leerlingen heeft een groep docenten ook zware kritiek geuit op het vwo-eindexamen Nederlands. De docenten geven aan zich niet te kunnen vinden in het antwoordmodel en hopen door aan de bel te trekken nog wat punten te redden voor hun leerlingen. Dit meldt RTV Rijnmond naar aanleiding van een opiniestuk in NRC Next. 

Meerdere docenten zouden reeds hun beklag gedaan hebben bij het College voor Examens. Het CvE heeft het antwoordmodel niet aangepast als gevolg van de bezwaren, daarom uiten docente Manon Vogel en vier van haar collega's zich in een opiniestuk. Dit doen ze in de hoop dat het CvE de normering van het examen besluit aan te passen. 
 
"Ik wil niet dat leerlingen de dupe worden," zegt Vogel. "Op zich is het logisch dat leerlingen op vwo-niveau een pittige tekst te verklaren krijgen," erkent ze, maar het antwoordmodel deugde op een aantal punten niet volgens de docenten. 
 
Zo waren er een aantal open vragen waar, aldus het antwoordmodel, maar één antwoord op kon worden gegeven. Volgens de docenten waren echter meerdere antwoorden correct. 
 
Daarnaast schrijven de leraren: "eerstegraads docenten Nederlands komen met andere antwoorden dan de examenmakers. Eén keer werd gevraagd naar twee ontwikkelingen binnen de kunsten, terwijl er maar eentje genoemd werd in de tekst. Leerlingen zochten zich suf naar de tweede ontwikkeling, maar die was er niet."
 
Tevens doen de leraren hun beklag over dat de vwo'ers verondersteld werden nogal wat kennis in huis te hebben. De tekst in het examen was een artikel over kunst en de elite uit De Groene Amsterdammer. In één van de opgaven werden de leerlingen gevraagd uit te leggen waarom een pleidooi voor een nieuwe canon in de kunsten gezien kan worden als 'een bourdieuse' manier om eigen posities veilig te stellen. De docenten hopen dat door zich te uiten in de media vragen als deze minder zwaar mee gaan rekenen doordat de normering aangepast wordt. 
 
© Nationale Onderwijsgids