Bij Friese les in het primair en voortgezet onderwijs wordt te weinig rekening gehouden met niveauverschillen tussen leerlingen. Ook is er nog geen uniform toetsingssysteem, zo meldt de VOS/ABB.

Dat staat in een rapport van Inspectie van het Onderwijs, dat in november verschijnt. Inspecteur Guus Tekstra gaf donderdag in Leeuwarden al een eerste toelichting op de nog niet gepubliceerde bevindingen.

Het Friesch Dagblad meldt dat er volgens de onderwijsinspectie te weinig voortgang wordt geboekt. ‘Er moet nog behoorlijk veel gebeuren om te komen tot een niveau dat je mag verwachten', aldus de inspecteur. De kwaliteit van het lesmateriaal en de docenten is in orde, stelt hij, maar het lukt volgens hem nog te weinig om de lessen af te stemmen op de sterk verschillende niveaus van de leerlingen.

Doordat sommige kinderen thuis Fries spreken en anderen niet, zijn de onderlinge verschillen groot. ‘Als je je lessen daar goed op wilt afstemmen, moet het aan het begin ook kloppen. Daarom is het belangrijk met genormeerde toetsen te werken in de hele provincie. Op die manier is vergelijken mogelijk', zegt Tekstra.