Normal_tijd_geld

Uit een peiling onder ruim duizend schoolleiders in het basisonderwijs blijkt dat zij nagenoeg allemaal meer werktijd, ruimte voor innovatie en ondersteunende functies willen in het onderwijs. De leiders delen hiermee het standpunt van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Dat meldt de AVS.

De vereniging is van mening dat alleen het verlagen van de werkdruk en de verhoging van het salaris in het basisonderwijs, de standpunten van PO in Actie, niet voldoende zijn. Volgens Petra van Haren, voorzitter van de AVS, hebben basisscholen zowel een hoger loon, minder voller klassen als meer hulp in de klas nodig. Het moeten kiezen tussen deze drie punten is volgens haar onwenselijk, omdat dat de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs niet ten goede komt.

De schoolleiders die deelnamen aan de peiling van de AVS gaven bijna allemaal aan dat ze een eventuele staking van hun teamleden niet zouden afkeuren. Driekwart zegt bovendien zelf mee te willen doen met een staking.

Eind maart ondertekende de AVS het manifest ‘Vijf voor twaalf: primair onderwijs verdient meer!’. Ook de lerarenbeweging PO in Actie, de PO Raad en andere vakbonden gaven daaraan hun steun.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids