Normal_kinderen__les__hulp__juf__lerares__onderwijzer__docent__leerlingen__po__vo

Leraren zijn zelf verantwoordelijk voor hun professionele ontwikkeling en de kwaliteit van hun lessen. Dat is de kern van het wetsvoorstel dat staatssecretaris Dekker naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Met deze wet in de hand staan leraren veel sterker in de professionele dialoog op school over inrichting en kwaliteit van onderwijs. De Onderwijscoöperatie en haar lidorganisaties (AOb, CNV Onderwijs, BON, FvOv en Platform VVVO) zien het wetsvoorstel als een belangrijke stap voor de beroepsgroep. Dat meldt de Onderwijscoöperatie.

Het register biedt ouders en leerlingen de zekerheid dat er een bevoegde en bekwame leraar voor de klas staat. Een leraar die bovendien zijn vak bijhoudt en met zijn collega’s samenwerkt aan het verbeteren van het onderwijs. Zo krijgt de maatschappij de garantie op goed onderwijs. Joost Kentson, voorzitter van de Onderwijscoöperatie: “Het wetsvoorstel draait niet alleen om het register. Het is een stevige verankering van de positie van leraren. De wet erkent dat leraren zelf zeggenschap hebben over hun vak en dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun onderwijs. De wet garandeert ook dat leraren voortaan recht hebben om zich te ontwikkelen. Zij mogen – en moeten – in vier jaar tijd 160 uur aan die ontwikkeling besteden. De schoolleiding moet daar dus ook ruimte voor gaan maken. ‘Er is geen tijd voor’ of ‘er is geen geld voor’ zijn geen geldige argumenten meer.”

Belangrijk is dat het wetsvoorstel de hele professionele keten van de leraar borgt. Die keten bestaat uit drie onderdelen die rechten en plichten van leraren in balans brengen. Ten eerste de omschrijving van het beroep: de beroepsgroep bepaalt wat de bekwaamheidseisen en algemene waarden en normen zijn waaraan je moet voldoen als je voor de klas wil staan. Ten tweede recht op professionele ruimte: om kwaliteit te kunnen leveren heb je recht op professionele ruimte en zeggenschap over je eigen werk nodig. Als laatste het register: via het register en de vierjaarlijkse herregistratie laat je aan elkaar en aan de samenleving zien hoe leraren met hun eigen kwaliteitsnormen omgaan.

© Nationale Onderwijsgids