Normal_staatssecretaris_onderwijs__sander_dekker

Staatssecretaris Dekker heeft dit weekend alle zeilen moeten bijzetten tijdens een bezoek aan een kleine maar kritische lerarenachterban van Beter Onderwijs Nederland (BON). Aanleiding van het bezoek is de afnemende steun voor de adviezen van Platform Onderwijs2032. Leraren zijn het bijvoorbeeld niet eens over hoe het adviesrapport tot stand is gekomen. Door tijd te kopen en inspraak toe te zeggen, hoopt Dekker de boel te redden. Dat meldt De Telegraaf.

In het advies van Platform Onderwijs2032, gepresenteerd in oktober 2015, zou de volgende generatie leerlingen goed voorbereid worden op de toekomst. Taal en rekenen zijn daarin belangrijk, net als Engels, digitalisering en burgerschap. Andere vakken worden meer met elkaar verbonden, zoals natuur- en scheikunde.

Sindsdien is de discussie losgebarsten. Het advies van Platform Onderwijs2032 zou onder meer tot stand gekomen zijn met inbreng van docenten, schoolleiders en andere professionals uit het onderwijsveld. Veel leerkrachten zijn echter van mening dat slechts de suggestie van inspraak werd gewekt. In de praktijk was van betrokkenheid niet echt sprake, aldus de docenten. Vorige maand trokken vijf lerarenorganisaties hun steun aan de vernieuwing in.

 "Ik begrijp best dat uiteindelijk niet íedereen betrokken is geweest, hoewel iedereen die kans wel hád”, reageerde Dekker dit weekend op de kritiek. "Maar als dit nu kan leiden tot een verdiepingsslag, dan ben ik alleen maar voor. Laten we dan het gesprek aangaan over hoe de basis, de kern, eruit moet zien.”

Dekker neemt wat gas terug en dat vindt Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad, verstandig. "Voor de staatssecretaris is het natuurlijk jammer als hij zijn plannen niet meer deze kabinetsperiode kan doorvoeren”, zegt hij. “Maar de inhoud staat voorop. Het heeft geen zin om alles door te duwen als een deel van de achterban zich onvoldoende in de ideeën herkent.”

© Nationale Onderwijsgids