Normal_tweede_kamer_politiek

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs zorgt voor onrust door met ideeën te komen voor de vernieuwing van het onderwijs die vervolgens toch niet voortgezet worden. Dat zeggen de Algemene Onderwijsbond (AOb) en oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Dat meldt NOS.

Dekker zou zonder overleg met de sector plannen naar buiten brengen en daarmee irritatie veroorzaken, vindt AOb-voorzitter Verheggen. “De staatssecretaris moet de plannen eerst met de werkgevers en werknemers bespreken. Nu gooit hij ballonnetjes op die weleens hard uit elkaar klappen”, zegt Verheggen. Voorbeelden van zulke plannen zijn de rekentoets, de kleutertoets en het CITO-eindexamen, vertelt D66-Kamerlid Van Meenen. Hier voegt CDA-Kamerlid Rog nog aan toe: het thuisonderwijs, de correctie van de examens en het afschaffen van de toeslag voor kleine scholen.

Volgens Rog vergeet Dekker soms dat er ook draagvlak nodig is om de plannen uit te voeren. De staatssecretaris benadrukt dat de Tweede Kamer vaak over zijn plannen heeft meegedacht en dat hij dus “niet zo solistisch is als hem wordt verweten.”

©Nationale Onderwijsgids