Normal_spreken_praten_zwijgen_logopedie3423
Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO is bezig een instrument te ontwikkelen waarmee het niveau van mondelinge taalvaardigheid van leerlingen in kaart gebracht kan worden. Het instrument moet leerkrachten handvatten bieden over hoe ze doelgericht kunnen werken aan het mondelinge taalniveau van hun leerlingen. Er worden deelnemers voor het onderzoek gezocht. Dit meldt het SLO.
 
SLO is op zoek naar scholen die in schooljaar 2015-2016 willen deelnemen aan onderzoek om op een passende manier de mondelinge taalvaardigheid van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in beeld te brengen. Ook leraren die leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte voor taal in hun klas hebben worden opgeroepen om mee te doen aan het onderzoek. 
 
Scholen werken vaak al wel aan het doelgericht lezen en schrijven, maar mondelinge taalvaardigheid valt buiten de boot. Dit komt omdat de mondelinge taalvaardigheid geen onderdeel uitmaakt van het ontwikkelingsperspectief (OPP). Scholen zijn vaak nog op zoek naar een manier waarop ze mondelinge taalvaardigheid, zoals luisteren, gesprekken voeren en spreken, op kunnen nemen in hun onderwijsaanbod. SLO wil een evaluatie-instrument maken. Leraren krijgen door middel van dit instrument inzicht in de mondelinge taalvaardigheid van hun leerlingen. Het instrument, zo is de bedoeling, relativeert het niveau ook aan de doelen van Passende perspectieven. Leraren krijgen zo handvatten voor hoe ze doelgericht kunnen werken aan het verbeteren van de mondelinge taalvaardigheid van hun pupillen. Aanmelden voor deelname aan het onderzoek kan via slo.nl. 
 
© Nationale Onderwijsgids