Normal_4121248301_c77d5367db_o
Mbo-studenten worden geholpen in het maken van succesvolle keuzes van vervolgstudies en -stappen wanneer er exitgesprekken worden uitgevoerd rond hun diplomering. Vooral op de lagere mbo-niveaus en bij allochtone studenten blijkt de invloed van zulke reflectie op de onderwijsloopbaan aanzienlijk en motiverend. Dit meldt Science Guide naar aanleiding van een recente analyse van het Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. 
 
Het ROA analyseerde de effectiviteit van het School-Ex 2.0 programma. Dit programma, zo stellen de onderzoekers, is met name effectief voor de meer kwetsbare jongeren. Het programma richt zich op het motiveren van mbo’ers om door te leren en hen gericht te laten kiezen voor een opleiding met een goede kans op werk.
 
In het schooljaar 2012-2013 zijn over de hele breedte van het MBO exitgesprekken gevoerd met (aanstaande) gediplomeerden. Deze gesprekken maakten deel uit van het programma. Ruim een kwart van de jongeren die een exitgesprek heeft gehad geeft aan hierdoor in de keuze voor vervolgstappen beïnvloed te zijn. Het gaat dan om de keuze om door te leren (4%), een andere opleiding te gaan volgen dan men eerst van plan was (5%)  te gaan werken (6%) of een ander manier van beïnvloeding (12%).
 
De exitgesprekken hebben de sterkste invloed op jongeren die het meest kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt: de gediplomeerden van de lagere niveaus van het MBO-BOL en de gediplomeerden van niet-westerse afkomst. 
 
Minister Bussemaker roept naar aanleiding van de onderzoeksuitkomsten de ROC’s op met zulke exitgesprekken voort te gaan. “Deze evaluatie laat zien dat de gesprekken zinvol zijn en dat mbo-studenten daadwerkelijk profijt hebben als ze op weg worden geholpen om een juiste opleidingskeuze te maken. Ik roep scholen op deze gesprekken voort te zetten en komende tijd vooral die jongeren op te zoeken die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt.”
 
Enkele bevindingen uit de rapportage zijn:
  1. De mate van beïnvloeding is hoger bij gediplomeerden van de lagere MBO-niveaus, maar gering bij de hogere MBO-BOL niveaus en zeer gering bij de hogere MBO-BBL niveaus. Niet-westerse allochtonen worden daarnaast sterker beïnvloed door exitgesprekken. 
  2. 50% van de gediplomeerde MBO-ers vond het exitgesprek nuttig dan wel heel nuttig. Onder de groep jongeren die door het gesprek is beïnvloed in de keuze om al dan niet door te leren is dit percentage zelfs 59%. Ook een overgrote meerderheid van de bevraagde scholen (81%) geeft aan dat de exitgesprekken als (heel) nuttig zijn ervaren.
 
© Nationale Onderwijsgids