Onderzoek van Lisette Hornstra (UvA) naar motivatie en werkhouding leerlingen

AMSTERDAM - Naarmate scholieren langer op de middelbare school zitten, daalt hun motivatie voor onderwijs. Dat is al langer bekend. Uit onderzoek van Lisette Hornstra (Universiteit van Amsterdam) blijkt echter dat dat bij sommige groepen leerlingen al op de basisschool begint. Dat meldt Kennislink.nl.

Volgens het onderzoek van Hornstra daalt de taakmotivatie van basisschoolleerlingen naarmate de tijd vordert. Hun cognitieve vertrouwen daalt eerst, maar herstelt zich dan weer.

Doorgaans wordt de werkhouding van basisschoolleerlingen steeds beter. Maar bij bijvoorbeeld kinderen uit gezinnen met lage inkomens, bij kinderen uit etnische minderheden en bij jongens is sprake van een minder goede werkhouding.

Het op haar promotieonderzoek gebaseerde artikel van Hornstra werd afgelopen zomer op de EARU-conferentie in München bekroond met de onderzoeksprijs 'Student Research Excellence Award'.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres