Normal_family-with-children-riding-bicycles-in-the-nature-2021-08-30-20-36-39-utc

Daar gaan ze weer met een volle rugzak op weg naar school. De vakantie in heel ons land is voorbij en de wegen en fietspaden stromen weer vol. Uitkijken op de weg dus. Dat is vooral het geval in Zuid-Holland. Hier vinden jaarlijks, maar liefst 4500 fietsongelukken plaats. Dat is goed voor 30 procent van het totale aantal ongelukken met fietsers in ons land. Verder is het op de tweewieler vooral uitkijken in Leiden, Wassenaar en Noordwijk. Ook zijn er meer ongelukken met elektrische fietsen. Dit meldt Independer na een onderzoek op basis van data van Rijkswaterstaat en de politie.

Fietsen in Nederland is net zo Hollands als oude kaas en tulpen. Toch zijn er in totaal bijna vijftienduizend fietsongelukken, wat neerkomt op gemiddeld 8,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Daar zit de provincie Zuid-Holland flink boven met 12,1 ongevallen. Gevolgd door Noord-Holland met 9,9 ongevallen en Overijssel met 8,8 ongevallen. Zeeland met 5,1 en Drenthe met 4,7 ongevallen per 10.000 inwoners staan dan weer onderaan.

Leiden

Op gemeenteniveau zijn de uitschieters veel groter. Het Zuid-Hollandse Leiden is de onveiligste gemeente van heel Nederland. Hier gebeuren per jaar zelfs 23,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dat is bijna drie keer zoveel als het landelijke gemiddelde van 8,5.

“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ongeveer tweeduizend en dat komt neer op zo’n 15 procent van het totaal aantal ongelukken. Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog voldoende partijen die dit wel doen. Dus je moet even goed zoeken en vergelijken”.

Auto boosdoener bij fietsongevallen

Bij ruim de helft van alle fietsongevallen is een auto betrokken. In Limburg gaat het zelfs om twee derde van alle ongelukken. Ook in Drenthe worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (61,9 procent). Independer verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Door: Nationale Onderwijsgids