Je bent niet geslaagd of je hebt een toets niet gehaald, maar gelukkig mag je een herkansing doen. Je moet daardoor wel opnieuw leren voor de toets, maar hoe pak je dit eigenlijk aan? Ga je door op dezelfde voet of gebruik je dit keer andere leerstrategieën? In deze blog bespreken we de valkuilen en geven we je tips over hoe je goed voor een herkansing kunt leren. We gaan ervoor!

Vervelend!

 
Een herkansing is natuurlijk nooit echt leuk. Je baalt dat je de toets de eerste keer niet hebt gehaald en dat je opnieuw moet leren. Een herkansing lijkt ook vaak moeilijker dan de eerste toets die je maakte. Dit kan onder andere komen door gevoelens van onzekerheid en frustratie. Bedenk dat het niet halen van een toets niets zegt over je intelligentie of motivatie. Het betekent wel dat je moet kijken naar wat je anders kan gaan doen om een voldoende te halen, wat heb je daarvoor nodig?
 

Veel voorkomende valkuilen bij een herkansing

 
Een veel voorkomende valkuil is dat je bij het leren voor een herkansing alleen oppervlakkig door de stof heen gaat en denkt: ik heb het toch al een keer geleerd? Dit klopt en veel van de stof zal je dan ook herkennen, maar herkennen is niet hetzelfde als kennen! Heb jij last van deze valkuil? Kijk dan bij de tips die hieronder staan hoe je het leren dan anders aan kunt pakken, zodat je niet weer in deze valkuil stapt.
 
Een tweede valkuil is hetzelfde blijven doen wat je de vorige keer ook deed. Begin dus niet met leren zonder eerst te analyseren hoe je het de vorige keer hebt aange-pakt en stel jezelf hierover een aantal vragen. Op deze manier leer je van je fouten en kun je je leerstrategie aanpassen. Er kunnen meerdere dingen minder goed zijn gegaan, zowel voor als tijdens de toets.
 
Een aantal vragen die goed zijn om jezelf tijdens de analyse te stellen:
 
  • Hoe was mijn voorbereiding?
  • Had ik in beeld wat ik precies moest leren?; (werk)boek, notities, PowerPoints enz.
  • Had ik een planning gemaakt en was deze reëel? 
  • Had ik eigenlijk meer tijd nodig om te leren of was het in principe wel genoeg?
  • Hoe heb ik geleerd? Past dit bij mijn leerstijl?
  • Welke studiemethodieken heb ik de vorige keer niet toegepast? 
  • Begreep ik de stof of heb ik nog vragen voor de docent?
  • Waren mijn aantekeningen volledig of heb ik zaken gemist?
  • Was ik zenuwachtig voor of tijdens de toets?
  • Kon ik mij niet concentreren tijdens de toets? Weet ik nog waardoor dat kwam?
 

Tips bij een herkansing

 
Probeer de studiestof op een andere manier te gaan leren dan je de eerste keer hebt gedaan. Als je bijvoorbeeld de stof al hebt samengevat, dan heeft het weinig zin om dit nog een keer te gaan doen. De stof wordt namelijk beter opgeslagen in je herse-nen als er meer variatie zit in de studiemethodiek. Ook helpt het om meerdere zin-tuigen te gebruiken bij het leren, zo sla je de stof op meerdere plekken in je brein op.
 

Varieer in studiemethodieken:

 
  • Probeer de stof eens uit te leggen aan iemand die de stof niet beheerst. Je komt er op deze manier snel achter of je de stof echt goed beheerst! Verder her-haal je de stof op deze manier via een ander zintuig en het auditieve geheugen (je hoort jezelf de stof vertellen); 
  • Zoek video’s bij het onderwerp. Zo stimuleer je ook je visuele geheugen;
  • Maak overhoorvragen en/of overhoor een leerling uit je klas. 
  • Deze leerling kan jou natuurlijk ook weer overhoren, zo leer je allebei extra via het auditieve geheugen.
 

Andere tips:

 
  • Als je moeite hebt om jezelf te concentreren probeer dan eens om oordoppen in te doen tijdens je herkansing. Vraag wel even na of dit toegestaan is! 
  • Ontspan! Ken je dit artikel al: Do's and dont's tijdens de toetsweek? Daarin staan goede tips die ook kunnen helpen bij je herkansing. Een goede tip uit dat artikel is bijvoorbeeld het niet vergeten van ontspanning na inspanning!
 
Misschien heb jij wel last van faalangst en zie je daarom extra op tegen toetsen en herkansingen? Kom dan gerust eens bij Maltha studiecoaching binnen lopen voor meer informatie over faalangst en onze faalangstreductietrainingen.
 
© Nationale Onderwijsgids / Maltha Studiegroep