Normal_rechtszaak_hamer_rechtbank2

Het Educatief Programma Jongeren (EPJO) wil gaan uitbreiden naar middelbare scholen. EPJO is een interactief lesprogramma gericht op misdaadpreventie en het tegengaan van radicalisering. Onder leerlingen van groep 8 werpt het zijn vruchten af. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

Het Educatief Programma Jongeren laat kinderen kennismaken met regels, gezag, respect en keuzes, op een leeftijd waarop ze nog beïnvloedbaar zijn. Politie, justitie en scholen spelen een grote rol in de drie verschillende fases van het lesprogramma.
 
De eerste 2 fases vinden plaats op een ochtend of middag in de klas op school. Twee politieagenten geven eerst een interactieve les over ‘Pikken, Pesten en de Keuzes die je maakt’. Vervolgens vertelt een ex-gedetineerde jongere zijn verhaal, waarin hij uitlegt dat het maken van de foute keuzes zijn toekomst heeft verpest.
 
Vervolgens geven regionale ‘rolmodellen’ een performance in de klas. Uitgangspunt is dat elk kind in wezen een kampioen is en dat het belangrijk is om zelfvertrouwen te hebben.
 
Tijdens de derde fase krijgt de klas de kans om te zien hoe een rechtszaak eruit ziet. In sommige gevallen is het mogelijk een bezoek aan de rechtbank te brengen waar de kinderen een strafzaak mogen bijwonen. Ze maken op deze manier kennis met het recht en de gevolgen van het maken van foute keuzes.
 
EPJO is een samenwerkingsverband van de Peter Faber Stichting, Openbaar Ministerie, ministerie van onderwijs en politie.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids