Normal_img_9590

Steeds meer scholen kiezen voor een digitale eindtoets. Gemak, minder administratieve rompslomp en snelle resultaten zijn een veel gehoord argument voor de keuze voor digitaal toetsen.

Bij Diatoetsen, aanbieder van digitale volgtoetsen en vanaf dit jaar ook een digitale eindtoets voor de basisschool, merken ze reuring bij scholen als het gaat om de eindtoets. "We spreken veel directeuren, leerkrachten en ib'ers van basisscholen en zien een verdubbeling in het aantal bezoekers op onze website. Scholen gaan steeds meer op zoek naar een eindtoets die minder belastend is voor de leerlingen en leerkrachten", zegt Hilde Hacquebord (directeur).

De voordelen van digitale toetsen zijn legio. Naast het gemak van de afname en een snelle verwerking van de resultaten, blijken leerlingen zich veel beter te kunnen concentreren. Dat komt onder andere doordat de vragen een voor een op het scherm komen en ze niet afgeleid worden door andere vragen. Voor dyslectici is er een voorleesfunctie. Ook komen leerlingen beter tot hun recht doordat de toets zich aanpast aan hun niveau. Zo wordt, volgens Hacquebord, veel nauwkeuriger getoetst wat getoetst moet worden.

Betrouwbaarheid

De stap naar een andere eindtoets dan de centrale eindtoets van Cito is voor veel scholen erg groot. De vrees bij scholen voor een te hoog of te laag resultaat snappen ze bij Diatoetsen heel goed. "De toets moet een goede kwaliteit hebben en heel betrouwbaar zijn. De beoordeling door COTAN, het orgaan dat toetsen beoordeelt, over de Dia-eindtoets was dan ook erg positief", vertelt Hacquebord. Ze sluit af met: "We moeten af van de fixatie op alleen die eindtoets basisonderwijs. In de overgangsperiode van basis- naar voortgezet onderwijs kun je toetsen beter inzetten als instrumenten die aangeven waar kansen liggen!"

(Dit is een advertorial)