Normal_papa_voorlezen_lezen346

Er wordt door wetenschappers van de Universiteit Utrecht onderzoek gedaan naar het wetenschappelijke effect van VoorleesExpress. Kinderen met een taalachterstand uit Hengelo worden in dat onderzoek nauw betrokken. Volgens hun leerkrachten presteren kinderen namelijk beter op school wanneer zij regelmatig worden voorgelezen. Dat meldt Tubantia.

Het doel van VoorleesExpress is om taalontwikkeling bij jonge kinderen met een taalachterstand te stimuleren. Het gaat daarbij vooral om kinderen in de leeftijd van 2 tot 8 jaar. Elke week worden zij thuis voorgelezen door een vrijwilliger. Dat lijkt effect te hebben, want mensen die nauw betrokken zijn bij deze kinderen zeggen dat hun woordenschat vergroot wordt en dat ze daardoor ook meer en beter gaan praten.

Peter Bonekamp, consulent educatie van de openbare bibliotheek in Hengelo, geeft aan dat een opgelopen taalachterstand op school lastig in te halen is. Hij is verantwoordelijk voor het selecteren van de deelnemende gezinnen in Hengelo en omgeving die mee willen doen aan de VoorleesExpress. Dat doet hij samen met scholen, logopedisten en kinderdagverblijven. Daarnaast zorgt hij ervoor dat de vrijwilligers vanuit de bibliotheek worden aangestuurd om bij de kinderen thuis te komen voorlezen. Volgens Bonekamp levert deze vorm van investeren uiteindelijk een boel winst op. Hij benadrukt dat dit vooral te danken is aan de vrijwilligers, die er elk jaar zo'n 1200 uur tijd voor vrijmaken.

Bij het voorlezen draait het vooral om plezier. Daardoor leren niet alleen kinderen veel, ook hun ouders ontdekken vaak pas door de VoorleesExpress hoe leuk voorlezen is. Of de positieve effecten in Hengelo ook wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden, wordt onderzocht onder leiding van professor Roel van Steensel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in samenwerking met de bibliotheek in Hengelo.

Eerder deze maand kwam het nieuws naar buiten dat bijna een vijfde van alle 15-jarige jongeren moeite heeft met lezen. Dat zou onder andere komen doordat kinderen tegenwoordig minder tijd besteden aan lezen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids