Steeds meer scholen richten hun schoolplein in met de visie die zij binnen de muren van het schoolgebouw uitdragen. 21st century skills, verbondenheid, vrijheid, zelfstandigheid, samenwerking; allemaal voorbeelden van principes die in het onderwijs worden toegepast en die de scholen ook graag op het schoolplein willen laten terugkomen. Het schoolplein is niet meer de lege betontegeloppervlakte. Een goed ingericht schoolplein kan een bron van inspiratie zijn waar kinderen motorisch leren, vrienden maken en zich sociaal ontwikkelen.

Bij de schooldirecteur aan tafel
Wanneer ik bij schooldirecteuren of werkgroepen aan tafel zit, krijg ik regelmatig de vraag of ik een klimrek, duikelrek en voetbalveld in wil tekenen. Met alle plezier, maar dan stel ik de vraag: waarom wilt u per se deze drie elementen hebben? Het antwoord luidt dat dit de activiteiten zijn die kinderen het liefst doen op het schoolplein. Dat klopt, want kinderen kennen niets anders omdat deze speelvormen al dertig jaar op het schoolplein worden aangeboden. Maar er is zoveel meer mogelijk! Ik begin dan  het liefst helemaal opnieuw en prikkel de directeur of werkgroep over wat kinderen gaaf zullen vinden. Wat vinden ze tof om te doen na schooltijd? Welke YouTube-filmpjes bekijken ze? Als ze Olympisch kampioen willen worden, in welke sport dan? Vanuit wensen en groots dromen kunnen we nadenken over de inrichting van een schoolplein. Denk groot, durf te dromen!

Dromen over een zwembad op het schoolplein
Met de wensen van de directeur, werkgroep en ook vaak de kinderen van groep 3 tot en met 8 onder mijn armen ga ik naar onze ontwerper toe en vraag hem om een samenvattende schets te maken. En een realistisch ontwerp, want achtbanen en zwembaden op een schoolplein is iets te hoog gegrepen. Maar, er wordt tenminste gedroomd! Actie en waterspel, dat moet er dus inzitten. Samen met sportieve uitdagingen, een chill zone, een trampoline (waarom niet?!), een verkeersplein in de vorm van een 8 (achtbaan) en rivieren van blauw kunstgras met haaien in de valdempende ondergrond kom ik bij de school terug. En bij ieder element op het plein komt een principe terug van de visie van de school.

Wauw! Dat hadden ze niet verwacht. De directie, het team, ouders en kinderen herkennen de waarden van de school. Het blijft leuk om mensen te verrassen, kinderen blij te zien als hun ideeën terugkomen in een andere uitvoering en ik weet zeker dat het pestgedrag minder wordt met dit plein. Geef ieder kind de uitdaging die het nodig heeft, zodat iedereen zijn of haar plek op het plein kan vinden. Groot en klein. Luister naar de achterliggende wensen en dromen, dan kan je anderen blij maken en verrassen.

In mijn werk creëer ik inspirerende omgevingen die iedereen uitdaagt om te spelen, sporten, bewegen en vooral PLEZIER te maken. Dit zou iedere school moeten realiseren, het maakt de kinderen energieker, attenter in de klas en klaargestoomd voor de toekomst.

Marieke van Schendel is sinds 2011 inspirator en adviseur voor scholen bij Yalp. Door het bewust inrichten van schoolpleinen wil zij de visie van de school buiten op het plein tot uiting laten komen en kinderen uitdagen tot bewegen en plezier maken. Voorheen deed Marieke sociaal-maatschappelijk sportonderzoek en organiseerde zij congressen, cursussen en studiedagen voor mensen die werkzaam zijn in de sportwereld. Interesse in meer informatie over Yalp? Meld je aan voor de nieuwsbrief www.yalp.nl/nieuwsbrief of kijk op de website www.yalp.nl/inrichting-schoolplein

© Nationale Onderwijsgids / Yalp