Normal_test_proefwerk_citotoets

De verplichte eindtoets voor leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs bekijkt de cognitieve vaardigheden bij rekenen en taal. Talenten en interesses moeten echter net zo zwaar meewegen, stelt het Arnhemse AMN. De organisatie heeft voor basisscholen een alternatieve eindtoets ontwikkeld, evenals het adviesinstrument 'Aansluiting'. Daarmee kunnen scholen tot een breder en objectiever oordeel komen over kansen en mogelijkheden van een leerling in het voortgezet onderwijs. Dat meldt AMN eindtoets.

De vrijwillige eindtoets is in 2015 vervangen door een verplichte eindtoets. Daarmee moet de macht over het advies voor een basisschoolleerling weer bij de basisschool komen. De politiek wilde daarnaast dat er alternatieven kwamen voor de toets die Cito biedt, een wens die ook veel scholen koesteren. Behalve de Centrale Eindtoets van het College voor Toetsen en Examens (CvTE), ontwikkeld door Cito, zijn er sinds oktober vijf alternatieven. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs keurde toen de eindtoets van het Arnhemse AMN goed.

AMN ontwikkelt al jaren testen, toetsen en volgsystemen voor het onderwijs en het bedrijfsleven. De nieuwste loot aan de stam is de eindtoets voor groep acht. De eindtoets van AMN onderscheidt zich volgens de organisatie van vergelijkbare toetsen omdat hij meet wat hij moet meten. Niet alleen de cognitieve vaardigheden van een leerling, maar ook zijn of haar specifieke talenten.

De aanbieder wil echter meer zijn dan alleen de vijfde aanbieder van een Eindtoets. Uit dat streven is het adviesinstrument 'Aansluiting' voortgekomen. "Vier jaar geleden kwam de discussie over de verplichte eindtoets op gang", stelt John Mulder van AMN. "We zijn toen een extra instrument gaan ontwikkelen, los van de eindtoets, waarmee scholen tot een beter afgewogen oordeel kunnen komen welk voortgezet onderwijsvorm het beste bij de talenten van een leerling past. Dat is Aansluiting geworden."

Dit instrument versterkt volgens Mulder het schooladvies door de school input te leveren, zonder het advies zelf te vervangen. Behalve de cognitieve vaardigheden van leerlingen wegen zaken zoals aanleg, motivatie en interesses van elke leerling mee. Daarnaast tellen de oordelen van leerkrachten en ouders mee. Zo kunnen scholen hun eigen oordeel beter onderbouwen en objectiveren.

Alle leveranciers van eindtoetsen krijgen een vergoeding van de overheid voor het ontwikkelen en afnemen van een eindtoets. Omdat AMN gelooft in de toegevoegde waarde van Aansluiting, heeft de organisatie besloten dit instrument zonder kosten te leveren aan elke school die de AMN Eindtoets gaat gebruiken. Maar elke school kan het instrument gebruiken, benadrukt Mulder.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids