Normal_handicap__rolstoel__kind__speciaal_onderwijs__beperking

Met de komst van het passend onderwijs gaan steeds meer kinderen met een beperking naar het regulier onderwijs. Sommige van deze kinderen ervaren sociale moeilijkheden. Rijksuniversiteit Groningen is daarom gestart met het onderzoeksproject 'Iedereen hoort erbij!' Dit lesprogramma moet voorkomen dat deze kinderen worden uitgesloten. Dat meldt Vakblad Vroeg.

Het lesprogramma is ontwikkeld om meer begrip en acceptatie voor kinderen met een beperking te creëren. Een grote groep kinderen met beperking heeft namelijk minder vriendschappen, wordt minder geaccepteerd en maakt minder vaak deel uit van het netwerk in de klas. Met het lesprogramma wordt zes weken lang aandacht besteed aan het onderwerp met behulp van geanimeerde prentenboeken. Het contact in de klas wordt versterkt door de kinderen in kleine groepjes te laten samenwerken.

Het lesprogramma moet nog getest worden op kinderdagverblijven en kleuterklassen. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids