Normal_tablet__tabletonderwijs__ipad__ipadschool__po__so__vo

Deze zomervakantie gaan kinderen van 10 - 14 jaar uit drie Amsterdamse wijken leren hoe het is om een eigen bedrijf te hebben. Door bezoekjes aan onder andere de Hortus Botanicus en Tony's Chocolonely en bijdragen van de ASN Bank en Humanity In Action Nederland leren kinderen in drie zomerscholen alles over duurzaamheid. Ook starten ze hun eigen fictieve bedrijf als bijvoorbeeld chocoladeproducent of duurzame kledingontwerper. Dit meldt Fawaka Nederland.

"Ondernemen leert kinderen allerlei waardevolle lessen en competenties. Het geeft hen meer zelfvertrouwen, creativiteit en ambitie en leert hen samenwerken en omgaan met tegenslagen," vertelt Fawaka Nederland oprichter Thiëmo Heilbron. Fawaka Ondernemersschool richt zich specifiek op kinderen die moeilijk toegang hebben tot dit soort programma's. Zo is bewust gekozen te focussen op de socio-economisch zwakkere wijken in Amsterdam. Aan de derde zomerschool, georganiseerd in samenwerking met mensenrechtenorganisatie Humanity in Action Nederland, doen ook kinderen met een vluchtelingenachtergrond mee.
 
Bij de zomerscholen krijgen de kinderen workshops van professionals over marketing en budgetteren, pitchen ze hun concept voor een bankier en ontwerpen ze hun eigen huisstijl met hulp van een grafisch vormgever. Ook leren ze alles over sociale en groene duurzaamheidskwesties uit de productieketen.
 
In september wordt in samenwerking met scholen een naschoolse variant ontwikkeld. Daarna is het de bedoeling dat het programma ook in de rest van Nederland van de grond komt.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids