Normal_klas__leerling__knutselen__tekenen__kinderen__po__ko__so

Onderzoeksbureau Oberon heeft in opdracht van de ministeries van Onderwijs en Sociale Zaken een onderzoek uitgevoerd naar de samenwerking tussen basisonderwijs, kinderopvang en peuterspeelzalen. Bekend was dat scholen en kinderopvang elkaar actief opzoeken, dankzij het onderzoek is nu duidelijk waarom en op welke manier dat gebeurt. Het onderzoek is uitgevoerd via een digitale enquête. Dat meldt de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS).

Voorafgaand aan het onderzoek was al duidelijk dat scholen, kinderopvang en peuterspeelzalen elkaar opzoeken voor samenwerking, voor bijvoorbeeld de totstandbrenging van integrale kindcentra. Maar de aard en omvang van de samenwerking was nog niet als dusdanig in kaart gebracht. Het onderzoek van Oberon maakt duidelijk dat een samenwerking vaak een pedagogisch motief heeft. Het gezamenlijk gevoel van urgentie om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden, staat voorop.

De samenwerking is vaak intensief. Hierbij wordt op management- en bestuurlijk niveau afgestemd wat de visie en doelstelling van de samenwerking is. Vaak is er sprake van een meerjarige of structurele samenwerking. Een kwart van de scholen, kinderopvang of peuterspeelzalen gaan incidenteel een samenwerking aan. Een andere belangrijke reden om samen te werken is gezamenlijke huisvesting. Scholen en opvang die zich al onder één dak bevinden zijn sneller geneigd om een samenwerking aan te gaan.

Een probleem waar respondenten tegenaan lopen bij samenwerking is dat het vaak moeilijk is om verschillen te overbruggen. Naarmate de samenwerking intensiever wordt, is het lastiger om bijvoorbeeld cultuurverschillen, verschillen in visie en beleid of ambitie te overbruggen.

Het onderzoek is afgelopen voorjaar uitgevoerd via een digitale enquête onder basisschooldirecteuren, schoolbesturen, managers en bestuurders van peuterspeelzaalwerk en kinderopvang. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids