Normal_klas__klaslokaal__kinderen__po__basisonderwijs

Het Nederlandse onderwijsstelsel werkt in de basis goed en is een van de beste in de wereld. Wel zijn er nog wat verbeterpunten. Zo moeten scholieren meer beloond worden als ze uitblinken en het moet hen gemakkelijk gemaakt worden om door te stromen naar een hoger niveau. Ook waarschuwt de organisatie voor het dreigende lerarentekort. Dat blijkt uit het rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). De onderzoekers van de organisatie hielden op verzoek van het ministerie van Onderwijs het stelsel een jaar lang tegen het licht. Dat melden NOS en NU.nl.

Volgens OESO heeft Nederland meer top-presterende vijftienjarige leerlingen op het gebied van algemene vaardigheden dan de meeste andere landen in Europa. De kwaliteit van de examens en scholingsprogramma's is prima en leerlingen presteren goed, zegt OESO. Toch kunnen sommige talentvolle leerlingen in ons land hun potentieel niet helemaal benutten omdat de individuele studiebegeleiding soms niet voldoende is.

Volgens de onderzoekers zijn er ook verdere hervormingen nodig om vroegschoolse educatie naar een hoger niveau te tillen. Zo moet er een goed systeem komen voor alle kinderen en het niveau van de professionals in peuterspeelzalen en opvanglocaties moet omhoog. De onderzoekers pleiten nadrukkelijk voor een goede objectieve toets op basis waarvan leerlingen naar een bepaald schoolniveau gaan. Daarnaast zou het voor leerlingen makkelijk gemaakt moeten worden om door te stromen naar een hoger niveau.

OESO waarschuwt dat er de komende jaren een groot lerarentekort in het basisonderwijs zal ontstaan doordat lerarenopleidingen strenger zijn geworden. In 2020 kan dit tekort oplopen tot 4000 voltijdsbanen. De organisatie adviseert daarom dat het voor goed presterende leerlingen aantrekkelijker gemaakt moet worden om een lerarenopleiding te gaan volgen. Vooral omdat veel docenten tegen hun pensioengerechtigde leeftijd aan lopen. De organisatie zegt verder dat docenten beter op de praktijk voorbereid moeten worden en dat het beroep weinig maatschappelijk aanzien heeft.

© Nationale Onderwijsgids