Normal_taalonderwijs

Inzetten op taal is goed voor de ontwikkeling van burgerschap bij leerlingen. Dat concludeert Bram Eidhof in zijn promotieonderzoek dat hij dinsdag 15 maart aan de Universiteit van Amsterdam verdedigt. Dat meldt de Onderwijsinspectie.

Er wordt vaak gedacht dat extra investeren in taal en rekenen ten koste gaat van burgerschapsontwikkeling van scholieren en vice versa. Scholen kunnen tijd en middelen nu eenmaal maar een keer inzetten. Deze veronderstelde trade-off bestaat echter niet op individueel niveau, aldus Eidhof.

Taalontwikkeling versterkt de ontwikkeling van onder andere burgerschapskennis en –houdingen, zo blijkt uit het promotieonderzoek. Taal hangt in het bijzonder samen met burgerschapshoudingen en -kennis. Burgerschapscompetenties hangen niet of zwak samen met andere cognitieve vaardigheden, zoals intelligentie of wiskundig vermogen.

Bram Eidhof deed zijn onderzoek in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs, die meer wilde weten over de factoren die een rol spelen bij de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs. De inspectie constateert al een aantal jaren dat de ontwikkeling van burgerschapsonderwijs in Nederland stagneert, en gebruikt de onderzoeksresultaten bij de bevordering van de brede kwaliteit van scholen.

© Nationale Onderwijsgids