Normal_copyright_stockfreeimages_school_les_klas_boeken

Bijna iedere school in Nederland krijgt wel te maken met één of meer vIuchtelingenkinderen die recht hebben op onderwijs. Digitale methodes en middelen kunnen de docent helpen in het geven van passend onderwijs. Dit meldt Kennisnet.

Naast struikelblokken zoals taalbarrière, cultuurverschillen, traumaverwerking, een tekort aan NT2-docenten en een gebrek aan geschikt leermateriaal, zijn de verschillende onderwijsniveaus van vIuchtelingenkinderen ook lastig voor docenten. Lowan, een organisatie die scholen ondersteunt bij het eerste opvangonderwijs aan nieuwkomers, heeft hiervoor samen met scholen leerlijnen ontwikkeld. Deze helpen de docent met de keuze van lesmaterialen en leerdoelen en geven inzicht in wat je kunt verwachten van het kind. Lowan adviseert docenten om niet één enkele methode te gebruiken, maar om leermaterialen uit verschillende bronnen in te zetten en te combineren.
 
Er bestaan al verschillende methodes voor anderstalige kinderen in het primair en voorgezet onderwijs, zoals Taaltrap en DISK. Met deze methodes kan gedifferentieerd worden.Het digibord kan daarbij een belangrijke ondersteuning zijn. Hoewel de kinderen snel gewend zijn aan tablets en computers, bestaan er op digitaal gebied nogal wat struikelblokken. Inlogprocedures zijn lastig in een vreemde taal. Docenten vinden ict-begeleiding aan leerlingen ook moeilijk om te doen. Daarnaast is er vaak een gebrek aan digitale middelen en zijn er veel wisselingen van leerlingen door verhuizingen. Lowan werkt momenteel aan een administratiesysteem waardoor de basisgegevens en voortgang online uitgewisseld zouden kunnen worden tussen scholen.
 
Niet iedere regio heeft al een visie uitgewerkt over passend onderwijs aan vluchtelingenkinderen. Een duidelijk beleid hierin kan wel zorgen voor kwalitatief beter onderwijs. Diverse partijen, zoals Augeo Foundation, Pharos en Verus bieden scholen hulp bij de ondersteuning van vluchtelingenkinderen op meerdere terreinen. 
 
© Nationale Onderwijsgids