Normal_kind_school_bord_klas_onderwijs_rekenen_wiskunde

Het rekenonderwijs in Nederland is al enige tijd een punt van maatschappelijke discussie. Zo blijken leerlingen in het voortgezet onderwijs nauwelijks in staat een voldoende te halen voor de recent ingevoerde rekentoets. In het basisonderwijs is veel aandacht voor de zwakkere rekenaars en blijft de uitdaging voor talentvolle rekenaars ver te zoeken. Het Razend Enthousiaste Rekenaars (RER) project biedt deze talentvolle rekenaars de mogelijkheid om een uitdaging aan te gaan. Op donderdag 21 mei vindt in Amstelveen de finale plaats van dit project. Dit meldt de CED-Groep. 

Het Razend Enthousiaste Rekenaars project, een initiatief van Meijburg & Co Belastingadviseurs, APG en onderwijsadviesorganisatie CED-Groep, geeft invulling aan de ambitie vanuit het Ministerie van Onderwijs om talentvolle, slimme leerlingen uitdagender onderwijs te bieden. Zes maanden lang werkten bijna honderd slimme rekenaars van basisscholen door heel Nederland aan financiële vraagstukken tijdens het RER project.

Leerlingen uit groep zeven namen de rol aan van hotelmanagers en leerlingen uit groep acht mochten een zogenaamde 'pop up school' op zetten. Gedurende het project konden de teams bij het maken van uitdagende en realistische rekencasussen voor hulp terecht bij hun eigen coach. Medewerkers van Meijburg & Co en APG hebben als coach een groep Razend Enthousiaste Rekenaars begeleid. Bij de coach konden de leerlingen terecht voor online, telefonische of live hulp bij de rekenopdrachten. 

Tijdens de feestelijke finale zullen de teams uit groep zeven en acht die de rekenopdrachten het beste hebben gemaakt tot winnaar worden verkozen en hun prijs ontvangen uit handen van Spangas acteurs Sebastian Wulff en Jasper Gottlieb. Naast de prijs voor de beste rekenaars wordt een originaliteitsprijs en een vakjuryprijs uitgereikt. De vakjury bestaat uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven (Meijburg & Co en APG), het hotelwezen (Okura hotel Amsterdam) en het onderwijs (Onderwijsraad en TU Delft). Zij kijken vanuit de eigen organisatie naar de opdrachten die de leerlingen hebben volbracht en benoemen daaruit hun winnaar.

© Nationale Onderwijsgids