Normal_jet_bussemaker_pvda_2
De politiek moet niet verkrampt omgaan met onderwijsvernieuwingen, zo vindt Jet Bussemaker, minister van Onderwijs. Volgens Bussemaker moet de politiek haar verantwoordelijkheid nemen voor veranderingen in het onderwijsstelsel. Het kabinet, zo zei de beleidsvrouw, bemoeit zich veel met de kwaliteit van leraren. Dit melden de NOS en Novum.
 
Aanleiding van de uitspraken van de minister is het rapport van de Onderwijsraad dat gisteren naar buiten kwam. Hierin staat dat de bevindingen van de commissie-Dijsselbloem veelal genegeerd zijn. De overheid bemoeit zich nog altijd intensief met het onderwijs. De verhouding tussen politiek en onderwijs is daarbij nog altijd verstoord. En politici zouden discussies over modernisering van het onderwijsstelsel uit de weg gaan om dat ze bang zouden zijn de scholen tot vernieuwingen te dwingen. 
 
Volgens de raad worden er door de politiek nog te veel maatregelen in het onderwijs doorgevoerd zonder dat er goed geluisterd is naar docenten, ouders en leerlingen. Bussemaker stelt daarop dat de politiek haar verantwoordelijkheid moet nemen voor de veranderingen in het stelsel. "Daarbij moet je er samen met de scholen, de leraren en andere betrokkenen voor zorgen dat wat je wilt goed wordt uitgevoerd. Een interessante conclusie vind ik dat we meer na moeten nadenken over hoe we met iedereen in het onderwijs praten. Er mag meer tegenspraak plaatsvinden. Dat gaat dan natuurlijk over de koepels, maar er zit ook heel veel onder aan lerarenorganisaties en initiatieven", aldus Bussemaker. 
 
De minister zei daarnaast dat ze een van de belangrijkste inzichten uit het rapport vindt dat leraren de positie moeten krijgen die ze verdienen. Het kabinet, zo vindt Bussemaker, bemoeit zich veel met de kwaliteit van leraren. Bussemaker roept leraren op gebruik te maken van de mogelijkheden om zich bij te scholen.
 
Daarnaast zei de beleidsvrouw ook dat de politiek niet verkrampt moet omgaan met vernieuwing in het onderwijs. De minister wil aan de slag met het advies om meer te doen aan wetenschappelijk onderzoek. "Het gaat dan niet alleen om evidentie, waar de commissie-Dijsselbloem op wees, maar ook gewoon om meer praktijkgerichtheid en kijken wat er in scholen gebeurt." De raad, zo stelt Bussemaker, vindt daarbij niet dat de overheid zich té veel bemoeit met het onderwijs. "Zij zeggen eigenlijk dat de politiek zich vooral met het onderwijs moet bemoeien waar het over het stelsel gaat en dat we daar ook niet bang voor moeten zijn", vertelde Bussemaker. 
 
 © Nationale Onderwijsgids