Foto: ANPinOpdracht

Vierentwintig leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs uit het hele land zaten gisteren voor één dag zelf weer in de schoolbanken. Ze kregen op een praktische manier les in het onderwijzen met behulp van technologie. Microsoft springt hiermee in op een recentelijk advies van de Onderwijsraad waarin het waarschuwt dat scholen onvoldoende aandacht besteden aan het ontwikkelen van ICT-vaardigheden en 21st Century Skills. 

De 15-jarige Tamim Karim, bestuurslid van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) en verantwoordelijk voor innovatie, trapte de Summer School officieel af. De ICT-Summer School is onderdeel van Microsofts onderwijsprogramma Shape the Future. “Mijn boodschap aan leraren is tweeledig: innoveer niet omdat het hip is maar omdat je denkt dat het een toevoeging biedt. En ga zelf actief op zoek naar bijscholing als je daar behoefte aan hebt”, aldus Tamin Karim, tijdens zijn openingsspeech.

De vierentwintig leraren, die zich na een oproep in juli hadden opgegeven voor de Summer School, kregen een dag lang intensief les op het gebied van samenwerken en communiceren in de klas met behulp van technologie. “Ondanks de zomervakantie liep het storm met de aanmeldingen; voor we het wisten hadden we een klas vol leraren. Dat bevestigt ons vermoeden dat er behoefte is aan ict-ondersteuning in het onderwijs”, aldus Marsjanne Damen, Senior Partners in Learning Manager bij Microsoft.

Met Shape the Future wil Microsoft technologie toegankelijk maken voor iedere leerling, zodat zij klaargestoomd zijn voor de uitdagingen van de 21ste eeuw. Sinds mei dit jaar is het voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs mogelijk om devices zoals PC’s, laptops of tablets van hardware partners met een voordelige basislicentie (OEM-licentie) van het Microsoft Windows-besturingssysteem aan te schaffen. Nederlandse scholen kunnen gebruik maken van deze mogelijkheid tot en met mei 2015.

© Nationale Onderwijsgids