Normal_child-316511_640

Jongens gebruiken en leren taal verschillend dan meisjes. Een nieuw onderzoek concludeert dat meisjes woorden vaak onthouden. Jongens, zo bleek, stellen taalvormen niet samen aan de hand van hun 'mentale woordenboek', zoals de meisjes, maar zij doen dit door middel van toepassing van 'mentale grammatica'. Dit meldt Genootschap Onze Taal. 

Tot deze conclusie kwam onderzoeker Cristina Dye van Newcastle University. Zij voerde een studie uit onder achtjarige jongens en meisjes. De deelnemers moesten een test uitvoeren waarin zij 29 regelmatige en 29 onregelmatige werkwoorden moesten vervoegen. Er werden alleen werkwoorden gebruikt die achtjarigen kennen. Bij elk werkwoord kregen zij twee zinnen te zien: in de ene zin stond het werkwoord in een context terwijl de tweede zin een open ruimte liet waar de kinderen de verledentijdsvorm van het zelfde werkwoord in moesten vullen. Dit moesten zij zo snel en accuraat mogelijk doen. Tijdens de test werden de kinderen gemonitord en daaruit blijkt dat meisjes de woorden vaker invulden aan de hand van herinnering, terwijl de jongens grammatica toepaste en een woord ter plekke vervoegden. 
 
Volgens Dye zijn meisjes vaak beter op school dan jongens. Dit zou kunnen komen, zo oppert zij, omdat het onderwijs dusdanig is samengesteld dat de manier waarop meisjes leren hier op aansluit en zij hier dus voordeel van ondervinden. Dye: “Het is de moeite waard om te onderzoeken of dit zo is en als het zo is om te kijken of er een manier is om de lessen zo te veranderen dat jongens er ook het meeste uit kunnen halen.”
 
© Nationale Onderwijsgids